EPN-V2

MJ5400 Media History Course description

Course name in Norwegian
Mediehistorie
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen.

Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
  • Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
  • Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse::;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
  • har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
  • har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
  • kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
  • kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
  • kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
  • kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
  • kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav::

  • Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar
  • Arbeidskrav 2: Levere eget;tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom;å kommentere medstudenters tekster.

Begge arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.;

Hensikten med pensumpresentasjonen er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.; Hensikten med;;kravet om å levere eget;tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom;å kommentere medstudenters tekster, er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres fastsettes i det enkelte tilfelle, og ut fra oppgavens beskaffenhet og;vil derfor avklares;individuelt i samarbeid med faglærer.

Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og;godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.;;Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2;oppfylles ved at studenten leverer inn ny;versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene;ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og; dermed retten til å gå opp til eksamen.

Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Assessment

The course is designed for students to be physically present, but may also be adapted to students who participate online. Synchronous participation is recommended. No video recordings of the teaching and learning sessions are made. Work methods are student-active and collaborative. The students are expected to take active part in discussions and supposed to read the course literature on their own. The course work requirements will ensure that the student acquires sufficient theoretical knowledge to participate in oral and internet-based discussions during the semester. The course may be taught in English if English speaking students attend.

Permitted exam materials and equipment

See general rules in the programme plan. Students must have the following course- work requirements approved before examination. The course work requirements must be approved before students are eligible for examination.

1) Written paper in groups of 2-4 students, length 1000 words +/- 10 %, covering sub-theme: Participation in democratic processes in the digital society.

2) Written paper in groups of 2-4 students, length 1000 words +/- 10 %, covering sub-theme: Critical Thinking.

3) Written paper in groups of 2-4 students, length 1000 words +/- 10 %, covering sub-theme: Teaching and learning in the digital democratic society

Grading scale

The students will be assessed according to an individual home exam. Duration one week. The students must write a paper (4000 words +/- 10%). The paper, based on the course literature, will be the basis of the final assessment.

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. Students who fail the exam may submit a revised version of the paper.

Examiners

A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.