EPN-V2

MJ5300 Non-fiction prose, introduction Course description

Course name in Norwegian
Sakprosa innføring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Den offentlige samtalen er et kretsløp der en rekke forskjellige massemedier og formidlingsformer inngår: nyhetsmedier, sosiale medier, bøker, tidsskrifter, forskning, utredning og formidling, for å nevne noe. Emnet Sakprosa innføring tar for seg sentrale sider ved saklitteraturfeltet i Norge, og setter det også inn i en større internasjonal sammenheng. Emnet fokuserer særlig på det vi kaller litterær sakprosa (som f.eks. reportasjelitteratur, debattbøker, essayistikk, biografi/ andre historiske arbeider, anmelderi, store undersøkende prosjekter, lærebøker, og forskning som har en bredere allmennhet som målgruppe). Vi diskuterer grenseoppgangen mellom skjønnlitteratur og sakprosa - er den opplagt, eller finnes det spennende gråsoner? Emnet tar for også for seg fagforfatterrollen, litteratursosiologiske perspektiver, og metodiske og etiske problemstillinger på sakprosafeltet.

    Emnet er en introduksjon til feltet og til oppgaver man kan arbeide videre med i andre emner, for eksempel Litterær journalistikk, Mediehistorie eller Science and the Media. Eget skrivearbeid under veiledning, i grupper og individuelt, er en viktig komponent.

    Sakprosa innføring åpner for produksjon av ulike typer litterær sakprosa samt formidling av mer spesialiserte sakprosaformer som f. eks. forskning, samt at studentene kan velge å lage forskningsoppgaver om sakprosa.

    Emnet Sakprosa innføring er obligatorisk for studenter som tar studieretning Sakprosa, men er også åpent for andre masterstudenter på Master i medieutvikling. Det tar for seg sentrale utviklingstrekk, metoder og formidlingsformer i sakprosafeltet. 

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om ulike sjangrer og formidlingsstrategier i sakprosa og kan anvende dem i egne arbeider
    • har spesialisert forståelse av sakprosafeltet og dets stilling i den norske offentligheten, samt sentrale publikasjonsformer. Feltet settes også inn i en bredere skandinavisk og internasjonal kontekst
    • har inngående kunnskap om litteratursosiologiske forhold

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere sakprosafeltets tilnærminger, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning ved hjelp av et bredt spekter av forskningsmetoder og tekstlige virkemidler
    • har analytisk og praktisk kompetanse på kildekritikk, som er et viktig element i all saklitteratur, og kan anvende denne kompetansen til å strukturere og formulere faglige resonnementer
    • kan anvende vitenskaps- eller fagbasert kunnskap i faglitterær produksjon
    • kan analysere egne faglige problemstillinger med utgangspunkt i sakprosaens historie, tradisjoner og egenart
    • kan anvende kunnskapen om sjangrer, publikasjonsformer, formidlingsstrategier og litteratursosiologiske perspektiver på eget og andres sakprosaarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante problemstillinger på sakprosafeltet, både med henblikk på produksjonsoppgaver og forskning
    • kan reflektere på avansert vis over etiske og metodiske sider ved eget og andres sakprosaarbeid
    • kan kommunisere om metodiske, praktiske og etiske sider på sakprosafeltet
    • kan selvstendig formidle faglig arbeid
  • Teaching and learning methods

    Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

    • En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.

    Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Grading scale

    Gradert skala A - F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Target group and admission

    Anbefalt forkunnskap er tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

  • Course contact person

    Line Christoffersen