EPN-V2

MJ5200 Climate journalism, theory and practice Course description

Course name in Norwegian
Klimajournalistikk, teori og praksis
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Climate change and the environment are closing in on society in both space and time, becoming a relevant dimension of ever more areas of life. Significant transformations need to take place over the next decade and here journalism will have a key role to play. This course will help students pursue both the theoretical and practical development of climate journalism, including the understanding of its own role in society, in a time of declared and perceived crisis.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.;;
  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.;
  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.;
  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.;
  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert;bruk av tolk i møte med brukere.;
  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.;
  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid. ;
  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.;

;

Generell kompetanse ;

Studentene: ;

  • kan være empatisk og oppmerksomt;tilstede;i møte med egne og andres følelser og erfaringer.;
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen. ;
  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.;
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;
  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig. ;

Learning outcomes

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Teaching and learning methods

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening

Det er krav til 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis;et;arbeidskrav. Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som;er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Bestått/ikke bestått.;;

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Examiners

Berit Bergheim og Jannicke Heyerdahl-Larsen

Admission requirements

A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.