EPN-V2

MJ5100 Investigative Journalism and Cross Border Cooperation Course description

Course name in Norwegian
Investigative Journalism and Cross Border Cooperation
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Elective modules, Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.

The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.

Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.

Language of instruction is English.

Recommended preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Required preliminary courses

None (see recommended preliminary courses).

Learning outcomes

I de fleste land er fag og yrkesopplæringen preget av at læringen foregår på ulike læringsarenaer hvor flere aktører og interessenter er involvert. I dette emnet retter vi søkelyset mot læringsprosesser som finner sted både innenfor og i grenseflater mellom ulike arenaer. Vi tar for oss yrkesfaglig kompetanseutvikling, omstilling og oppgradering av kompetanse i et livslangt læringsperspektiv. Vi fokuserer også på teorier og diskurser om yrkesfaglig kompetanse- og identitetsutvikling.

Teaching and learning methods

Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.

Course requirements

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har:

  • inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
  • inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
  • kunnskap om læringsbaner og livslang læring
  • kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse

FerdigheterStudenten kan:

  • beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
  • sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster

Generell kompetanseStudenten:

  • har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
  • kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Assessment

Emne baseres på en kombinasjon av dialogbaserte forelesninger, studentpresentasjoner og gruppearbeid med tematiske problemstillinger. Samarbeidslæring, som tar hensyn til studentenes erfaring og faglige ressurser, er en kjerneverdi i emnet. Dette innebærer at vi setter sammen studentgrupper der deltakerne har ulik bakgrunn.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:

  • En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
  • Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.

Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.

Grading scale

Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Examiners

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.

Admission requirements

Temaer for emnet:

  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
  • Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
  • Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
  • Læringsbaner og livslang læring
  • Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Course contact person

Exams will be assessed by grades on a scale between A and F in which the grades A-E are considered passing grades, and the grade F is a failing grade.