Programplaner og emneplaner - Student
MJ5000 Newsroom Management Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk redaksjonell ledelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Den journalistiske produksjonsprosessen består av en rekke beslutninger fra idé til publikasjon, der den redaksjonelle lederen spiller en sentral rolle. Emnet gir en innføring i praktisk redaksjonell ledelse med særlig fokus på beslutningsteori, slik at studentene kan øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem i stand til å ivareta rollen som operativ redaksjonell leder. Det vil si at studentene vil få mulighet til å praktisere operativ ledelse gjennom case og praktiske øvelser.
Emnet er tilrettelagt både for ledere som vil ha en faglig oppdatering og studenter som ønsker innsikt i ledelse som fagområde og/eller å forberede seg for framtidige lederoppgaver.
-
Required preliminary courses
Opptakskrav for enkeltemnestudenter
For personer som søker opptak til enkeltemne er grunnlaget enten en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende med en faglig fordypning i journalistikk eller fotojournalistikk på minimum 80 studiepoeng, eller en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende og minst to års journalistisk erfaring. Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng må være C eller bedre, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i ledelses- og beslutningsteori med særlig relevans for utøvelsen av redaksjonell ledelse
- kunnskap om ledelse og motivering av medarbeidere i et innovasjons- og endringsperspektiv
- kunnskap om etiske utfordringer i lederrollen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere konkrete beslutningsprosesser i utøvelsen av praktisk redaksjonell ledelse
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen, herunder konflikthåndtering
- legge til rette for organisasjonsendringer og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- behersker fagområdets uttrykksformer
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenking i omstillings- og innovasjonsprosesser
-
Teaching and learning methods
Samlingene i dette emnet er fordelt over semesteret. Undervisningen er i stor grad case-orientert, det vil si at problemstillinger hentet fra virkeligheten er utgangspunktet for læringsprosessen, og faglitteraturen fungerer som hjelpemidler for å løse casene. Case beskriver situasjoner hvor lederen må ta avgjørelser under usikkerhet. Gjennom praktiske øvelser vil studentene blant annet få øve på noen slike situasjoner.
-
Assessment
Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:
Enten
En teoretisk semesteroppgave. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.
Eller
En refleksjonsoppgave basert på en av de praktisk øvelsene studentene gjennomfører i tilknytning til undervisningen, oppgaven defineres i samarbeid med veileder. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.
Besvarelsen vurderes etter en skala fra A-F, der E er laveste karakter for bestått. Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven/refleksjonsoppgaven til sensur én gang.
Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave/refleksjonsoppgaven til ny/utsatt eksamen.
Pensumliste
Bøker (utvalgte kapitler)
Carlsen, Arne; Clegg, Stewart & Gjersvik, Reidar (2012) Idea Work . Oslo: Cappelen Damm. 240 s.
Clegg, Stewart; Kornberger, Martin & Pitsis, Tyrone (2015/2008) Managing & Organizations: An Introduction to Theory & Practice. Sage Publications. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 og 10. 370 s.
Hagen, Aina Landsverk (2015) Meningers mot: Netthat og ytringsfrihet i Norge . Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 175 s.
Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. Kap. 2, 4, 22 og 23:
Gill, Rosalind (2011) ""Life is a pitch": Managing the Self in New Media Work" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 249-262. 13 s.
Küng, Lucy (2011) "Managing Strategy and Maximizing Innovation in Media Organizations" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 43-56. 12 s.
Mierzejewska, Bozena (2011) "Media Management Theory and Practice" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 13-30. 17 s.
Aris, Annet (2011) "Managing Media Companies through the Digital Transition" i Deuze, Mark (2011)Managing Media Work . Sage Publications. 265-278. 13 s.
Til sammen 840 s
Artikler (i kompendium)
Achtenhagen, Leona & Raviola, Elena (2009) "Balancing Tensions During Convergence: Duality Management in a Newspaper Company", International Journal on Media Management , 11:1, 32-41. 9 s.
Amabile, T. M. (1993) "Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the Workplace." Human Resource Management Review 3:3. 185-201. 16 s.
Amabile, M. Teresa & Khaire, Mukhti (2008) "Creativity and the Role of the Leader", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 3-13. 10 s.
Andriopoulos, Constantine (2003) "Six Paradoxes in Managing Creativity: An Embracing Act", Long Range Planning 36:4, 375-388. 13 s.
Cooper, Cecily D. & Sosik, John J. (2011) "The Laughter Advantage: Cultivating High-Quality Connections and Workplace Outcomes Through Humor", 474-489, i Cameron, K.S & Spreitzer, G.M (red.) Handbook of Positive Organizational Scholarship , Oxford University Press. 15 s.
Goffee, Rob & Jones Gareth (2008) "Leading Clever People", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 14-23. 9 s.
Gravengaard, Gitte & Rimestad, Lene (2012) "Elimination of Ideas and Professional Socialisation" iJournalism Practice 6:4, 465-481. 16 s.
Hargadon, Andrew B. & Bechky, Beth A. (2006). "When collections of creatives become creative collectives: A field study of problem solving at work". Organization Science (4), 484-500. 16 s.
Nylund, Mats (2013) "Toward Creativity Management: Idea Generation and Newsroom Meetings", Journal International on Media Management , 15:4, 197-210. 13 s.
Steensen, Steen (2009) "What¿s Stopping them?", Journalism Studies , 10:6, 821-836. 15 s.
Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). "What is Media Innovation?" i T. Storsul & A. H. Krumsvik (Red.),Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change , 13-26. Gothenburg: Nordicom. 14 s.
Thompson, Leigh (2003) "Improving the Creativity of Organizational Work Groups", Academy of Management Executive , 17:1, 96-111. 17 s.
Til sammen 163 s
Totalt 994 sider.
Anbefalt tilleggslitteratur
Boyer, Dominic (2013) The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era . Cornell University Press. 213 s.
Ku¿ng, Lucy (2008). Strategic Management in the Media . Sage Publications. 256 s.
Til sammen 469 sider.
(Pensumliste ajour: 30. november 2016)