Programplaner og emneplaner - Student
MJ5000 Newsroom Management Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk redaksjonell ledelse
- Study programme
-
Master Programme in JournalismMaster Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
- ungdomskultur og flerkulturelt samfunn
- likeverd og kjønnsbalanse
- kommunikasjon og relasjonsbygging
- læreplananalyse (8-10 trinn)
- opplæring knyttet til teknikker og produksjon i Kunst og håndverk
- utdanningsvalg og arbeidslivsfag
- samarbeid skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
Required preliminary courses
The oral exam is assessed by two examiners. At least 15% of the exams will be assessed by an external examiner.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i ledelses- og beslutningsteori med særlig relevans for utøvelsen av redaksjonell ledelse
- kunnskap om ledelse og motivering av medarbeidere i et innovasjons- og endringsperspektiv
- kunnskap om etiske utfordringer i lederrollen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere konkrete beslutningsprosesser i utøvelsen av praktisk redaksjonell ledelse
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen, herunder konflikthåndtering
- legge til rette for organisasjonsendringer og produktutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- behersker fagområdets uttrykksformer
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
- kan bidra til nytenking i omstillings- og innovasjonsprosesser
Teaching and learning methods
Samlingene i dette emnet er fordelt over semesteret. Undervisningen er i stor grad case-orientert, det vil si at problemstillinger hentet fra virkeligheten er utgangspunktet for læringsprosessen, og faglitteraturen fungerer som hjelpemidler for å løse casene. Case beskriver situasjoner hvor lederen må ta avgjørelser under usikkerhet. Gjennom praktiske øvelser vil studentene blant annet få øve på noen slike situasjoner.
Assessment
Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:
Enten
En teoretisk semesteroppgave. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.
Eller
En refleksjonsoppgave basert på en av de praktisk øvelsene studentene gjennomfører i tilknytning til undervisningen, oppgaven defineres i samarbeid med veileder. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.
Besvarelsen vurderes etter en skala fra A-F, der E er laveste karakter for bestått. Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven/refleksjonsoppgaven til sensur én gang.
Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave/refleksjonsoppgaven til ny/utsatt eksamen.
Pensumliste
Bøker (utvalgte kapitler)
Carlsen, Arne; Clegg, Stewart & Gjersvik, Reidar (2012) Idea Work . Oslo: Cappelen Damm. 240 s.
Clegg, Stewart; Kornberger, Martin & Pitsis, Tyrone (2015/2008) Managing & Organizations: An Introduction to Theory & Practice. Sage Publications. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 og 10. 370 s.
Hagen, Aina Landsverk (2015) Meningers mot: Netthat og ytringsfrihet i Norge . Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 175 s.
Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. Kap. 2, 4, 22 og 23:
Gill, Rosalind (2011) ""Life is a pitch": Managing the Self in New Media Work" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 249-262. 13 s.
Küng, Lucy (2011) "Managing Strategy and Maximizing Innovation in Media Organizations" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 43-56. 12 s.
Mierzejewska, Bozena (2011) "Media Management Theory and Practice" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 13-30. 17 s.
Aris, Annet (2011) "Managing Media Companies through the Digital Transition" i Deuze, Mark (2011)Managing Media Work . Sage Publications. 265-278. 13 s.
Til sammen 840 s
Artikler (i kompendium)
Achtenhagen, Leona & Raviola, Elena (2009) "Balancing Tensions During Convergence: Duality Management in a Newspaper Company", International Journal on Media Management , 11:1, 32-41. 9 s.
Amabile, T. M. (1993) "Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the Workplace." Human Resource Management Review 3:3. 185-201. 16 s.
Amabile, M. Teresa & Khaire, Mukhti (2008) "Creativity and the Role of the Leader", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 3-13. 10 s.
Andriopoulos, Constantine (2003) "Six Paradoxes in Managing Creativity: An Embracing Act", Long Range Planning 36:4, 375-388. 13 s.
Cooper, Cecily D. & Sosik, John J. (2011) "The Laughter Advantage: Cultivating High-Quality Connections and Workplace Outcomes Through Humor", 474-489, i Cameron, K.S & Spreitzer, G.M (red.) Handbook of Positive Organizational Scholarship , Oxford University Press. 15 s.
Goffee, Rob & Jones Gareth (2008) "Leading Clever People", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 14-23. 9 s.
Gravengaard, Gitte & Rimestad, Lene (2012) "Elimination of Ideas and Professional Socialisation" iJournalism Practice 6:4, 465-481. 16 s.
Hargadon, Andrew B. & Bechky, Beth A. (2006). "When collections of creatives become creative collectives: A field study of problem solving at work". Organization Science (4), 484-500. 16 s.
Nylund, Mats (2013) "Toward Creativity Management: Idea Generation and Newsroom Meetings", Journal International on Media Management , 15:4, 197-210. 13 s.
Steensen, Steen (2009) "What¿s Stopping them?", Journalism Studies , 10:6, 821-836. 15 s.
Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). "What is Media Innovation?" i T. Storsul & A. H. Krumsvik (Red.),Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change , 13-26. Gothenburg: Nordicom. 14 s.
Thompson, Leigh (2003) "Improving the Creativity of Organizational Work Groups", Academy of Management Executive , 17:1, 96-111. 17 s.
Til sammen 163 s
Totalt 994 sider.
Anbefalt tilleggslitteratur
Boyer, Dominic (2013) The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era . Cornell University Press. 213 s.
Ku¿ng, Lucy (2008). Strategic Management in the Media . Sage Publications. 256 s.
Til sammen 469 sider.
(Pensumliste ajour: 30. november 2016)