EPN-V2

MJ5000 Newsroom Management Course description

Course name in Norwegian
Praktisk redaksjonell ledelse
Study programme
Master Programme in Journalism
Master Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Den journalistiske produksjonsprosessen består av en rekke beslutninger fra idé til publikasjon, der den redaksjonelle lederen spiller en sentral rolle. Emnet gir en innføring i praktisk redaksjonell ledelse med særlig fokus på beslutningsteori, slik at studentene kan øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem i stand til å ivareta rollen som operativ redaksjonell leder. Det vil si at studentene vil få mulighet til å praktisere operativ ledelse gjennom case og praktiske øvelser.

Emnet er tilrettelagt både for ledere som vil ha en faglig oppdatering og studenter som ønsker innsikt i ledelse som fagområde og/eller å forberede seg for framtidige lederoppgaver.

Required preliminary courses

Opptakskrav for enkeltemnestudenter

For personer som søker opptak til enkeltemne er grunnlaget enten en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende med en faglig fordypning i journalistikk eller fotojournalistikk på minimum 80 studiepoeng, eller en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende og minst to års journalistisk erfaring. Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng må være C eller bedre, jamfør forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i ledelses- og beslutningsteori med særlig relevans for utøvelsen av redaksjonell ledelse
  • kunnskap om ledelse og motivering av medarbeidere i et innovasjons- og endringsperspektiv
  • kunnskap om etiske utfordringer i lederrollen

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere konkrete beslutningsprosesser i utøvelsen av praktisk redaksjonell ledelse
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen, herunder konflikthåndtering
  • legge til rette for organisasjonsendringer og produktutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan bidra til nytenking i omstillings- og innovasjonsprosesser

Teaching and learning methods

Samlingene i dette emnet er fordelt over semesteret. Undervisningen er i stor grad case-orientert, det vil si at problemstillinger hentet fra virkeligheten er utgangspunktet for læringsprosessen, og faglitteraturen fungerer som hjelpemidler for å løse casene. Case beskriver situasjoner hvor lederen må ta avgjørelser under usikkerhet. Gjennom praktiske øvelser vil studentene blant annet få øve på noen slike situasjoner.

Assessment

Studentene kan velge mellom to ulike eksamensformer, begge individuelle:

Enten

En teoretisk semesteroppgave. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

Eller

En refleksjonsoppgave basert på en av de praktisk øvelsene studentene gjennomfører i tilknytning til undervisningen, oppgaven defineres i samarbeid med veileder. Omfang: 13 til 16 sider, i font 12 punkt, Times New Roman og 1,5 linjeavstand.

Besvarelsen vurderes etter en skala fra A-F, der E er laveste karakter for bestått. Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven/refleksjonsoppgaven til sensur én gang.

Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave/refleksjonsoppgaven til ny/utsatt eksamen.

Pensumliste

Bøker (utvalgte kapitler)

Carlsen, Arne; Clegg, Stewart & Gjersvik, Reidar (2012) Idea Work . Oslo: Cappelen Damm. 240 s.

Clegg, Stewart; Kornberger, Martin & Pitsis, Tyrone (2015/2008) Managing & Organizations: An Introduction to Theory & Practice. Sage Publications. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 og 10. 370 s.

Hagen, Aina Landsverk (2015) Meningers mot: Netthat og ytringsfrihet i Norge . Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 175 s.

Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. Kap. 2, 4, 22 og 23:

Gill, Rosalind (2011) ""Life is a pitch": Managing the Self in New Media Work" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 249-262. 13 s.

Küng, Lucy (2011) "Managing Strategy and Maximizing Innovation in Media Organizations" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 43-56. 12 s.

Mierzejewska, Bozena (2011) "Media Management Theory and Practice" i Deuze, Mark (2011) Managing Media Work . Sage Publications. 13-30. 17 s.

Aris, Annet (2011) "Managing Media Companies through the Digital Transition" i Deuze, Mark (2011)Managing Media Work . Sage Publications. 265-278. 13 s.

Til sammen 840 s

Artikler (i kompendium)

Achtenhagen, Leona & Raviola, Elena (2009) "Balancing Tensions During Convergence: Duality Management in a Newspaper Company", International Journal on Media Management , 11:1, 32-41. 9 s.

Amabile, T. M. (1993) "Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the Workplace." Human Resource Management Review 3:3. 185-201. 16 s.

Amabile, M. Teresa & Khaire, Mukhti (2008) "Creativity and the Role of the Leader", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 3-13. 10 s.

Andriopoulos, Constantine (2003) "Six Paradoxes in Managing Creativity: An Embracing Act", Long Range Planning 36:4, 375-388. 13 s.

Cooper, Cecily D. & Sosik, John J. (2011) "The Laughter Advantage: Cultivating High-Quality Connections and Workplace Outcomes Through Humor", 474-489, i Cameron, K.S & Spreitzer, G.M (red.) Handbook of Positive Organizational Scholarship , Oxford University Press. 15 s.

Goffee, Rob & Jones Gareth (2008) "Leading Clever People", Harvard Business Review 86:10 (October 2008), 14-23. 9 s.

Gravengaard, Gitte & Rimestad, Lene (2012) "Elimination of Ideas and Professional Socialisation" iJournalism Practice 6:4, 465-481. 16 s.

Hargadon, Andrew B. & Bechky, Beth A. (2006). "When collections of creatives become creative collectives: A field study of problem solving at work". Organization Science (4), 484-500. 16 s.

Nylund, Mats (2013) "Toward Creativity Management: Idea Generation and Newsroom Meetings", Journal International on Media Management , 15:4, 197-210. 13 s.

Steensen, Steen (2009) "What¿s Stopping them?", Journalism Studies , 10:6, 821-836. 15 s.

Storsul, Tanja & Krumsvik, Arne H. (2013). "What is Media Innovation?" i T. Storsul & A. H. Krumsvik (Red.),Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change , 13-26. Gothenburg: Nordicom. 14 s.

Thompson, Leigh (2003) "Improving the Creativity of Organizational Work Groups", Academy of Management Executive , 17:1, 96-111. 17 s.

Til sammen 163 s

Totalt 994 sider.

Anbefalt tilleggslitteratur

Boyer, Dominic (2013) The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era . Cornell University Press. 213 s.

Ku¿ng, Lucy (2008). Strategic Management in the Media . Sage Publications. 256 s.

Til sammen 469 sider.

(Pensumliste ajour: 30. november 2016)