Programplaner og emneplaner - Student
MJ4300 Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Science and the Media: Challenges for Journalism and Communication
- Study programme
-
Master's Programme in Media DevelopmentMaster's Programme in Media Development, part-timeMaster Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tekniske installasjoner i bygninger er avhengig av elektrisitet og automatikk for optimal funksjon og emnet tar sikte på å gi studenten en grunnleggende innføring i dette. Innen automasjon finner man blant annet direkte digitale kontrollere (DDC) som ved hjelp av programvare og bus-systemer styrer komponenter i VVS-anlegget. Det finnes et utall teknikker som kan knytte sammen funksjoner mellom systemer for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg og disse teknikker betegnes Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner (ITB).
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- Ohms lov, Kirchoffs lover og elektriske kretser.
- oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer og sikkerhet i elektriske nett,
- elektriske motorer som brukes innen ventilasjonsanlegg og vannbåren varme anlegg.
- styrestrøm og hovedstrøm, DDC og PLS.
- fornybare energikilder som sol- og vindkraft
- bygningsautomasjons- og systemintegrasjon i bygg og smarte byer.
- styring og reguleringsteknikk innen inneklima, energi og effekt inkludert stabilitetsanalyse av reguleringssystemer.
- ITB-rollen (NS3935) og faglig ledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og løse problemer i elektriske kretser
- forstå oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer, inkludert spenningsnivåer, komponenter og beskyttelsesutstyr
- bruke DDC- og PLS-systemer til å kontrollere elektriske anlegg
- om Electromagnetic Compatibility (EMC)
- prosjektere, programmere og driftsette et enkelt IoT anlegg
- forstå prinsippene for fornybare energikilder, inkludert sol- og vindkraft
- vurdere mulighetene for å bruke bygningsautomasjon for å forbedre energieffektiviteten og komforten i bygg og smarte byer
- anvende styrings- og reguleringsteknikk til å forbedre inneklimaet og energieffektiviteten i et bygg
- planlegge og gjennomføre overtakelse av tekniske anlegg i bygg
Generell kompetanse
Studenten har:
- evnen til å identifisere og løse problemer på en effektiv måte, samt reflektere over egen læring og utvikling
- evnen til å kommunisere effektivt samt samarbeide effektivt i team
- evnen til å analysere informasjon samt trekke konklusjoner og tilpasse seg endringer
Learning outcomes
Forelesninger og øvinger. Forelesninger på campus og på nett.
Studentaktiv læring som gi studentene muligheten til å lære på egenhånd. Dette gjøres gjennom lesing, video, oppgaver og quiz. Men også diskusjoner, prosjektarbeid og praktisk arbeid.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent og inngår i grunnlaget for mappevurdering:
- 3 laboratoriearbeider i gruppe a 4-7 studenter
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
- Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster. Hensikten med arbeidskravet er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget av tekst som skal innleveres avklares individuelt i samarbeid med faglærer, og ut fra hvilken type oppgave studenten har valgt.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.
Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.
Assessment
For the main assessment, the students may choose one of two individual term papers.
Either
- A reportage covering science or science related issues, followed by a reflection paper that discusses and analyzes the textual material theoretically helped by the syllabus, a total maximum of 15 pages. The length of the reportage may range from 5 to 7 pages. The reflection paper may range from 6 to 8 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Or
- An analytic, theory-based paper investigating/analyzing a limited media output where science, scientific uncertainty or risks related to science are covered. The paper may range from 12 to 15 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
The term papers may be written in English or Norwegian (or another Scandinavian language).
Permitted exam materials and equipment
The exam is an individual semester assignment consisting of a report of approx. 10 pages. Font Arial or Calibri, size 12 points, line spacing: 1.5.
The report shall contain the following components: Introduction, presentation of topic, presentation of the assignment and production, method, method reflections, potential findings and reflections on challenges with the work. The report can also explain the type of publication the work has aimed to include or be realized as, whether this applies to contributions to publications from the project, or as an independent publication (for example a separate article), when relevant.
Grading scale
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Examiners
Gradert skala A - F.
Admission requirements
Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.