Programplaner og emneplaner - Student
MJ4200 Video Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Videojournalistikk
- Study programme
-
Master Programme in JournalismMaster Programme in JournalismElective modules, Master Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgande læringsutbytte:
Kunnskapar
Studenten
- kan analysere VJ-innslag og nyheitsreportasjar for fjernsyn og internett
- har avansert kunnskap om dramaturgi og strukturering av innslag for fjernsyn og internett.
- har inngåande kunnskap om videojournalistiske forteljinga og webkringkasting innan for nye digitale plattformer
- har avansert kunnskap om drøfting av VJ-innslag, samt analyse og refleksjon kring korleis desse innslaga kan representerer verkelegheita
Ferdigheiter
Studenten
- kan jobbe sjølvstendig som videojournalist
- kan filme og redigere VJ-innslag og nyheitsreportasjar for fjernsyn og internett
- kan gjennomføre gode intervju som videojournalist
- meistrar forteljarteknikk, bildekomposisjonar og redigeringsteknikkar innan ulike nye digitale plattformer
- kan analysere og ha ei kritisk tilnærming til intervjuteknikk, kamerateknikk, billedkomposisjonar og redigeringsteknikkar
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert kompetanse innan presentasjon både av akademisk og journalistisk materiale
- kan nytta kunnskapane og ferdigheitene sine på nye område, også innan videojournalistikken
- kan nytta journalistiske ferdigheiter gjennom analysearbeid og eigen praksis
Content
Course requirements
Arbeidskravet er sett saman av eit videoinnslag for fjernsyn eller nett (på inntil fem minutt) laga som videojournalistikk, samt ein metoderapport på fire til seks sider. Dette arbeidet må vere levert og godkjend før studenten kan gå opp til eksamen.
Studenten kan få inntil tre forsøk på å få arbeidskravet godkjend. Dersom studenten ikkje gjennomfører arbeidskravet mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
- kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
- kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
- kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
- kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
- kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
- kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
- kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning