EPN-V2

MINTPRA3 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten

    • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    FerdigheterStudenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie

    Generell kompetanseStudenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Required preliminary courses

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar foregår sammen med studenter som tar emne

    MINT5100/INTEN6100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Emnet har i tillegg en stor grad av selvstudier.

  • Learning outcomes

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    Følgende oppgaver:

    1.

    Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle deliriumUtføres individueltOmfang: 3000 ord (+/-20 %)Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

    2.

    Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov

    Utføres i gruppe på inntil 3 studenter.

    Omfang: 3000 ord (+/-20 %)

    Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.

    Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.

    3.

    Kvalitetsvurdering av en valgt fagprosedyre etter kriteriene i AGREE-II instrumentet

    Utføres i gruppe på inntil 3 studenter.

    Omfang: 3000 ord (+/-20 %)

    Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

    4.Godkjent deltakelse på følgende obligatoriske forelesninger:

    • kvalitetsarbeid
    • kunnskapsbasert praksis
    • vurdering av forskningsartikler
    • systematisk oversikt
    • etikk
  • Content

    • Observations and clinical assessments in connection with serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
    • Preventing complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing
    • Reducing stress and alleviating pain and discomfort in connection with advanced medical treatment and intensive care nursing
    • Communication and interaction with intensive care patients and their next of kin
    • Preventing and treating intensive care delirium
    • Wholly or partly compensatory nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a child's fundamental needs and failure of vital functions
    • Nutrition in connection with acute and critical illness
    • Medical equipment
    • When treatment is unsuccessful - the palliative phase
    • Written and oral documentation of intensive care nursing
    • Teaching and guidance
    • Administration and management

  • Teaching and learning methods

    Skriftlig oppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter fra masterstudium/videreutdanning i intensivsykepleie. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid eller en systematisk oversikt over forskning innen relevant tema.

    Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til

    Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel om Vurdering

    Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Intensivsykepleie i et historisk perspektiv
    • Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • forebygging
    • behandling
    • lindring
    • rehabilitering
    • palliasjon
    • undervisning og veiledning
    • administrasjon og ledelse
    • forskning og kvalitetsarbeid

    • Etiske teorier
    • Etisk argumentasjon og beslutningsteori
    • Å ivareta intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov
    • Kunnskapsbasert intensivsykepleie
  • Grading scale

    MINT5110 Prosjektbeskrivelse tilsvarer arbeid med prosjektbeskrivelse i

    MINT5100/INTEN6100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder.

  • Examiners

    The summative assessment is carried out by a representative of the practical training establishment and a representative of the university. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

  • Course contact person

    Anne Eikeland

  • Overlapping courses

    INTENPRA3 and MINTPRA3 overlap 100%.