Programplaner og emneplaner - Student
MINT5000 Intensive and Critical Care Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Intensivmedisin
- Study programme
-
Master's Programme in Intensive Care Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander, og inngående kunnskap i blant annet pediatri og neonatalogi og relevante emner innenfor anestesiologi og kirurgi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teori og metoder i intensivmedisin
- har inngående kunnskap om ulike anestesiformer og ettervirkninger av dem
- har inngående kunnskap om den kirurgiske stressrespons
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av avansert medisinsk utstyr som brukes i intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning relatert til forordnet intensivmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap i intensivmedisin for å administrere intensivmedisinsk behandling forordnet av lege
Content
Bacheloroppgaven skrives i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Jobb og bosted er ikke særskilt årsak. Søknad om å skrive alene må sendes til emneansvarlig en måned før fristen for innlevering av skriftlig prosjektskisse.
Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning.
Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. Studentene tilbys inntil 2 timer veiledning per oppgave, samt inntil 2 fellesseminarer
Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på Canvas.
Teaching and learning methods
Forelesninger og selvstudier.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Permitted exam materials and equipment
I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv. Oppgaven kan også ha et relevant internasjonalt perspektiv.
Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode.
Bacheloroppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
- kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
- innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
- kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem
Generell kompetanse
Studenten
- kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
- har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
- kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
- er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid
Overlapping courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. En mal for prosjektskissens innhold tilgjengeliggjøres for studentene i høstsemesteret i 3. studieår.
- Arbeidskrav 2: Levere og presentere utkast på oppgaven på inntil 2 seminarer. På seminaret mottar studentene tilbakemeldinger fra faglig ansatte og medstudenter. Alle studenter skal ha forberedt presentasjon og tildeles en oppgave å gi tilbakemelding på. Seminarene er obligatoriske og organiseres av emneansvarlig.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent, må studenten levere en omarbeidet skisse innen angitt frist.