Programplaner og emneplaner - Student
MINF6300 Integration in practise Course description
- Course name in Norwegian
- Integrasjon i praksis
- Study programme
-
One Year Programme in Migration and Integration Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I løpet av noen få tiår har sammensetningen av befolkningen i Norge endret seg raskt. Innvandring fra utlandet har bidratt til befolkningsvekst og økt mangfold i by og bygd. Denne utviklingen bekymrer og engasjerer. Hvordan tilpasser innvandrere og deres etterkommere seg i sitt nye hjemland? Hvordan påvirker innvandring folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hvordan påvirkes nabolag og lokalsamfunn av flere innvandrere? Dette er noen av de overordnede spørsmålene som søkes besvart i dette emnet. Mer spesifikt vil dette emne gi studentene innføring i sentrale teoretiske begreper om integrering, segregering og assimilering, og innsikt i innvandreres tilpasning på ulike samfunnsområder. Som overskriften antyder vil likevel fokus i dette emne først og fremst være praksis- og empirinært. Integrering av innvandrere skjer ikke i staten, men foregår i praksis i det enkelte lokalsamfunn og i kommunen hvor folk arbeider og bor.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
- kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
- kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
- innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
- drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
- drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
- drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
- kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
- kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
- kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
- kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
- skal kunne anvende relevant programvare
Course requirements
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling. Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
Emnets omfang: 15 studiepoeng
- Strålebiologi 6 studiepoeng
- Behandlingsplanlegging 3 studiepoeng
- Kvalitetssikring 1 studiepoeng
- Praktisk stråleterapi 5 studiepoeng
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen er individuell og omfatter:
- Et praktisk arbeid utført med digital programvare
- En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Bestått-Ikke bestått
Course contact person
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.