EPN-V2

MINF6300 Integration in practise Course description

Course name in Norwegian
Integrasjon i praksis
Study programme
One Year Programme in Migration and Integration Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

I løpet av noen få tiår har sammensetningen av befolkningen i Norge endret seg raskt. Innvandring fra utlandet har bidratt til befolkningsvekst og økt mangfold i by og bygd. Denne utviklingen bekymrer og engasjerer. Hvordan tilpasser innvandrere og deres etterkommere seg i sitt nye hjemland? Hvordan påvirker innvandring folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hvordan påvirkes nabolag og lokalsamfunn av flere innvandrere? Dette er noen av de overordnede spørsmålene som søkes besvart i dette emnet. Mer spesifikt vil dette emne gi studentene innføring i sentrale teoretiske begreper om integrering, segregering og assimilering, og innsikt i innvandreres tilpasning på ulike samfunnsområder. Som overskriften antyder vil likevel fokus i dette emne først og fremst være praksis- og empirinært. Integrering av innvandrere skjer ikke i staten, men foregår i praksis i det enkelte lokalsamfunn og i kommunen hvor folk arbeider og bor.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
  • kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
  • kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
  • innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
  • drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
  • drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
  • drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
  • kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
  • kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
  • kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
  • kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
  • skal kunne anvende relevant programvare

Course requirements

Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling. Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.

Emnets omfang: 15 studiepoeng

  • Strålebiologi 6 studiepoeng
  • Behandlingsplanlegging 3 studiepoeng
  • Kvalitetssikring 1 studiepoeng
  • Praktisk stråleterapi 5 studiepoeng

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er individuell og omfatter:

  • Et praktisk arbeid utført med digital programvare
  • En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Bestått-Ikke bestått

Course contact person

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.