Programplaner og emneplaner - Student
MINF6200 Immigration Law Course description
- Course name in Norwegian
- Immigration Law
- Study programme
-
One Year Programme in Migration and Integration ManagementOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The aim of this course is to introduce the main legal concepts and principles of immigration law. The course will take into account the most important legal rules on the topic, focusing on the mechanisms and issues related to the right of EU/EEA and third country nationals to live and work in Norway. With this purpose, it will explore not only the Norwegian legal rules, but also the relevant EU/EEA provisions and the international dimension (work, study and family immigration, as well as refugee protection).
Language of instruction is English.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student will have knowledge of
- main legal concepts and principles of immigration law
- main legal rules in Norway
- EU/EEA relevant provisions (free movement of persons)
- refugee protection in the international dimension
Skills:
The student will be able to
- solve basic issues of immigration law independently, e.g. by distinguishing different types of migration and understanding which legal rules apply on the specific cases
- identify and utilize national and international legal sources on the topic
- understand the wide scope of immigration law and discuss the connection between the Norwegian legal system and the European and international dimensions
General competence:
The student will be able to
- reflect critically and write on topics related to migration
- use English terminology connected to the topics studied
- retrieve legal sources using national and international databases
Teaching and learning methods
The course is based on lectures, group work, and self-study.
Course requirements
No coursework requirements or compulsory activities.
Assessment
The exam in the course is an individual school exam over a period of 4 hours.
The exam must be written in English.
Permitted exam materials and equipment
Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid.
Studentene får tilbud om oppgaver som enten kan være knyttet til forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som universitetet har avtale med. I spesielle tilfeller kan det være aktuelt at oppgaven springer ut fra studentens eget initiativ til prosjekt.
Studentene velger tema for masteroppgaven ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Aktuelle prosjektskisser gjøres tilgjengelig digitalt.
Grading scale
Studentene må ha bestått alle eksamener i 1. studieår før de kan få tilgang til laboratorier og veiledning i arbeidet med masteroppgaven. Emnet tilbys ikke som enkeltemne.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan tilegne seg avansert kunnskap innenfor masteroppgavens fagområde fra relevant forsknings- og faglitteratur
- kan forklare det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for masteroppgavens tema og for metodene som inngår i arbeidet
- kan kritisk vurdere tidligere forskning, eksisterende teori og metoder som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
- kan vurdere tidligere forskning som grunnlag for å kritisk vurdere egne resultater
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet under veiledning og i tråd med vitenskapelig metode
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer
- kan utføre metoder, beregninger, analyser og undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven på en selvstendig måte
- kan kvalitetssikre eget arbeid
- kan presentere resultater på en vitenskapelig måte og drøfte disse opp mot tidligere forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende vitenskapelige metoder på nye og ukjente fagområder og formulere nye forskningsspørsmål
- kan kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
- kan formidle et omfattende selvstendig arbeid, både skriftlig og muntlig, i henhold til gjeldende konvensjoner for vitenskapelig rapportering
- kan formidle forskningsresultater både til spesialister og allmenheten
- kan identifisere og drøfte etiske problemstillinger i forskning i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner
Course contact person
Prosjekter presenteres for studentene i studiets første semester. Egne prosjekter må godkjennes av emneansvarlig på samme tidspunkt.
Veileder oppnevnes i forbindelse med fordeling av oppgavene. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student og veileder inngår en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. I begynnelsen av andre studieår samles studenter og veiledere til oppstartseminar. Noen uker senere arrangeres nytt seminar for å presentere og diskutere de individuelle prosjektplanene. I løpet av året arrangeres flere samlinger som tar opp aktuelle temaer. Avslutningsvis samles studentene til et seminar for presentasjon av resultatene.
Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert digitalt.