EPN-V2

MINF6100 Nation, State, and the Multi-national Society Course description

Course name in Norwegian
Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn
Study programme
One Year Programme in Migration and Integration Management
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Master's degree in engineering science or related fields. Students are expected to have a basic understanding of the various phases of planning and implementing a research project and the academic writing process, including literature reviews, and analysing and reporting data

Required preliminary courses

The students will acquire a broad and concrete theoretical and practical perspective on the production and consumption of empirical research across the fields that compose engineering science. applied mathematics and physics in the broad sense, engineering and technology. They will be familiarised with how practical problems from these areas are translated into research questions and with how research problems can be defined in order to answer those research questions. The students will be introduced to a spectrum of quantitative, qualitative and mixed-method approaches, building on their exising expert knowledge, and learn how quantitative and qualitative analytical methods can provide insight into contemporary research issues in engineering science.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
  • innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
  • innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
  • forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
  • har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
  • har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
  • forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
  • forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn

Teaching and learning methods

Alle tilgjengelige.

Course requirements

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.;

Assessment

Skoleeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
  • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • forankrings- og nettverksarbeid
  • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Pål Veiden