EPN-V2

MINF6100 Nation, State, and the Multi-national Society Course description

Course name in Norwegian
Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn
Study programme
One Year Programme in Migration and Integration Management
One Year Programme in Organisation and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.

Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
  • innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
  • innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
  • forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
  • har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
  • har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
  • forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
  • forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn

Teaching and learning methods

Samlinger, med forelesninger og diskusjoner.

Course requirements

Overordnet tema er bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende og forebyggende perspektiv. Bevegelse og fysisk aktivitet belyses ut fra ulike teoretiske perspektiver som integreres med ferdighetstrening og praksis. Treningslære og bevegelseslære er en viktig del av emnet. Det legges stor vekt på gruppetrening. Emnet omhandler også rammebetingelsene som styrer helsefremmende og forebyggende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

Assessment

Skoleeksamen på 5 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
  • har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
  • kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
  • kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
  • har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
  • har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
  • planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
  • planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
  • demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
  • reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
  • drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
  • drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
  • anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
  • formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
  • drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
  • bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv

Examiners

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi. Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.

Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Course contact person

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4-6 oppgaver på til sammen 7000 ord.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % obligatorisk deltagelse i praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltakere
  • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis