Programplaner og emneplaner - Student
MINF6000 Migration in a Global Perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Migrasjon i et globalt perspektiv
- Study programme
-
One Year Programme in Migration and Integration Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om oppbygging og struktur til det perifere nervesystem, det endokrine system, immunsystemet, fordøyelsessystemet og respirasjonssystemet
- kan gjøre rede for funksjon og regulering knyttet til organsystemene i forrige punkt
- kjenner til utvalgte sykdomstilstander med hensyn til etiologi, patofysiologi, symptomatologi og risiko- og livsstilsfaktorer
- kan gjøre rede for cellulære virkningsmekanismer, farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av legemiddelgrupper som brukes i behandling av sykdommer relatert til organsystemene som nevnt over
- kjenner til behandlingsprinsipper for de utvalgte sykdomstilstandene
- kan gjøre rede for sentrale epidemiologiske begrep og formler samt benytte disse i utregninger av legemiddelbruk
- kjenner til ulike studiedesign og faktorer som påvirker assosiasjon mellom legemiddel og utfall
- gjøre rede for ulike forklaringer på helse- og sykdomsbegrep og sosiale ulikheter i helse
- kjenner til årsaker og følger av feilbruk av legemidler
- kjenner til sentral legemiddelpolitikk og aktuelt lovverk
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere legemiddelterapi i forhold til ikke-medikamentell behandling og placebo
- kan regne ut legemiddelbruk i befolkningen ved hjelp av definerte døgndoser (DDD) og andre epidemiologiske begrep
- kan identifisere årsaker til lav etterlevelse og følger av dette for pasienter med ulike sykdommer
Generell kompetanse
Studenten
- har reflekterte holdninger til legemiddelbruk i forbindelse med de utvalgte sykdomstilstandene og til samfunnsressursene som benyttes i legemiddelbehandling
Required preliminary courses
Arbeidsformene i emnet omfatter forelesninger, veiledet og timeplanlagt gruppearbeid, diskusjonsseminarer og ferdighetstrening i form av praktisk resepthåndtering.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid, seminarer med muntlig fremlegg og praktisk resepthåndtering
Teaching and learning methods
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 6 timer
Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F. Det gis én samlet karakter basert på følgende vekting av eksamensoppgavene: samfunnsfarmasi 1/3, fysiologi/ farmakologi 2/3. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, er ikke eksamen bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Kalkulator
Pensumliste
Granås AG, Bakken K. Samfunnsfarmasi: Legemiddelbruk og farmasøytisk profesjonsutøvelse. Bergen: Fagbokforlaget; 2010. [Kap. 5.1.-5.2, 7.1-7.3, 8.3, 9.1-9.4].
Rang HP, et al. Rang and Dale's pharmacology. 8. utg. Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier; 2016. [Kap. 2-4, 6, 12-14, 17-18, 26, 28, 30, 33-36] [E-bok (2012-utg.) finnes i Oria]
Sand O, Sjaastad ØV, Haug E. Menneskets fysiologi. 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk; 2014. [Kap. 2 (s. 66-79), 3 (s. 82-99), 4 (s. 112-130 + 168-177), 6, 7, 8, 11, 12, 13 (s. 552-586 + 611-616), 19 (s. 782-823)].
Pensumlista er i Vancouver-stil.
Noe utdelt skriftlig materiale er også pensum.
(Pensumliste ajour: 18.12.2017, Helsefagbiblioteket/kr)
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en kort skriftlig drøftingsoppgave (max 1500 ord), som besvarer et spørsmål definert av emneansvarlig. Denne skal leveres til oppsatt frist.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennomføre anonym medelevvurdering av en annen students oppgave. Vurderingen er en kort skriftlig vurdering (ca 100-150 ord) etter oppgitte kriterier.
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en mulighet til å øve på å skrive en drøftende tekst, ettersom dette forventes på eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linsjeavstand: 1,5
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anne Balke Staver