EPN-V2

MINF6000 Migration in a Global Perspective Course description

Course name in Norwegian
Migrasjon i et globalt perspektiv
Study programme
One Year Programme in Migration and Integration Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i migrasjonens nyere historie internasjonalt og i Norge. Vi spør: Hvilke typer migrasjon har vært dominerende de siste tiårene? Hvilke drivkrefter ligger bak bevegelsen av asylsøkere, arbeidsmigranter, familiemigranter og andre? Hvordan har innvandringspolitikken endret seg over tid? Videre ser vi på hva som er konsekvensene av migrasjonen for landene de reiser fra, for mottakerlandet og for migrantene selv. Kurset bruker aktuelle debatter om innvandring, integrering og mangfold som utgangspunkt for å drøfte pensumlitteraturen.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker (migrasjonsteori)
  • innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon
  • grunnleggende innblikk i migranters opplevelser
  • grunnleggende innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
  • kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll
  • kunnskap om statlige forpliktelser overfor flyktninger og migranter
  • kjennskap til sentrale dilemmaer i nasjonal, europeisk og global migrasjonspolitikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland
  • gjøre faglige vurderinger basert på sentrale migrasjonsteoretiske perspektiver
  • identifisere sammenhenger mellom innvandringspolitikk, integreringspolitikk og velferdspolitikk

Generell kompetanse

​Studenten

  • har innsikt i migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv
  • kan anvende teoretisk kunnskap i konkrete problemstillinger knyttet til migrasjon

Teaching and learning methods

Forelesninger. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog og gruppediskusjoner. Studentene er forventet å forberede og presentere kortfattede innlegg om aktuelle saker fra innvandringsfeltet.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en kort skriftlig drøftingsoppgave (max 1500 ord), som besvarer et spørsmål definert av emneansvarlig. Denne skal leveres til oppsatt frist.
  • Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennomføre anonym medelevvurdering av en annen students oppgave. Vurderingen er en kort skriftlig vurdering (ca 100-150 ord) etter oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en mulighet til å øve på å skrive en drøftende tekst, ettersom dette forventes på eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linsjeavstand: 1,5

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse på læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens læringsmiljø, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læring og utvikling. I studiet vektlegges barnehagen som læringsarena.

Studiet skal bidra til å styrke og avklare pedagogiske lederes rolle og samfunnsmandat. Pedagogisk ledelse som fenomen utforskes gjennom litteraturstudier, praktisk utforsking på egen arbeidsplass og diskusjoner og refleksjoner over temaet med medstudenter og lærere. Barnehagens læringsmiljø med fokus på at det enkelte barn og barnegruppen får ivaretatt behovet for anerkjennelse, omsorg, lek, læring og danning, vil være en gjennomgående del av studiet. Studentene skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer. Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av rollen som pedagogisk leder. Samarbeid med foresatte, samt planlegging og gjennomføring av praktisk pedagogisk arbeid med barnegrupper i barnehagen inngår i utdanningen. Studiet vektlegger videre å oppøve ferdigheter i å gjennomføre utviklings- og læringsprosesser ved bruk av egnede verktøy for god og effektiv prosessledelse. Parallelt arbeider deltagerne med et aksjonsbasert utviklingsarbeid i egen barnehage.

Utdanningen skal bidra til at studentene får inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metode og samtidig kan anvende kunnskapen på nye områder.

Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.

Videreutdanningen Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen(30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses i masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet.

Course contact person

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Kan analysere og kritisk vurdere perspektiver på pedagogisk ledelse i barnehagen
  • Har inngående kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Har avansert kunnskap om veiledning og pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for refleksjonsprosesser
  • Har inngående kunnskap om utviklingsarbeid i barnehagen
  • Kan analysere og kritisk vurdere yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med resten av barnehagens ledelsesfunksjoner og deltagere
  • Kan analysere eksisterende teorier om barnehagens leke- og læringsmiljø, og arbeide selvstendig med å utvikle det fysiske og psykososiale læringsmiljøet i egen organisasjon
  • Kan anvende relevante veiledningsstrategier, og selvstendig lede, analysere og videreutvikle samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid
  • Kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap og ta den innovativt i bruk i ledelse i praktisk-pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
  • Kan forholde seg analytisk til barnehagens møtekultur, og kunne anvende relevante metoder for møteledelse
  • Kan kritisk vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeidet med læringsmiljø og ledelse

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
  • Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
  • Bidra til nytenkning og innovasjon