EPN-V2

MGSP6100 Spanish Language and Culture Course description

Course name in Norwegian
Spansk språk og kultur
Study programme
Spanish 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
  • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
  • Fordypningsarbeid med selvvalgt problemstilling fra temaet «Det norske politiske systemet» eller «Det flerkulturelle Norge».

Learning outcomes

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • has detailed knowledge of the sound system, intonation and grammatical structure of the Spanish languages, and insight into cultural conventions on language use.
  • has knowledge of the culture, geography, history, social structures, institutions and linguistic features of the Spanish language areas.
  • has knowledge of different genres and media of textual expressions in Spanish.

Skills

The student

  • is capable of communicating orally and in writing and freely using key language structures of Spanish and varied vocabulary in different social situations.
  • is capable of understanding fiction and other authentic texts in different genres and using different understanding and interpretation strategies.
  • is capable of facilitating the pupils’ exploration of the culture of Spanish speaking areas in relation to their own culture.
  • is capable of encouraging pupils to produce different types of texts adapted for different purposes.

General competence

The student

  • is capable of integrating the basic skills in the Spanish language subject.
  • is capable of assessing his/her own teaching practice
  • has developed own learning and communication strategies.
  • is capable of reflecting on own learning strategies
  • has contrastive competence in Norwegian and Spanish
  • has developed intercultural competence

Content

Studiet består av tre hovedtemaer:

1. Barns motoriske utvikling og læring

  • Fysisk vekst og motorisk utvikling/læring
  • Kropp og bevegelse i lek og kommunikasjon
  • Bevegelseserfaringer, læring og livsmestring
  • Observasjon

2. Læringsmiljø

  • Barnehagens fysiske og psykososiale læringsmiljø
  • Vurdering, planlegging og organisering av barnehagens fysiske miljø
  • Lek og fysisk aktivitet i ulike miljø
  • Læringssyn, profesjonsrollen og omsorgspraksiser

3. Kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv

  • Fysisk aktivitet/lek, livsmestring og helse
  • Physical literacy - kropp og bevegelse i danningsprosesser
  • Kropp og bevegelse - verdier, normer og identitet
  • Analytisk og kritisk blikk på digitale praksiser og verktøy i pedagogisk arbeid med barn og bevegelse

Teaching and learning methods

Individuell, skriftlig eksamen over 5 timer. Temaer kan hentes fra Emne 1 og 2, med unntak av de delene som er eksaminert i forbindelse med prosjektoppgaven.

Avsluttende karakter i Samfunnsfag for 5.-10. trinn oppnås når alle G5SAM3101, G5SAM3201, G5SAM3300 og G5SAM3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis gradert karakter A-F.

Course requirements

Ingen.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

All examination support material is permitted.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 1. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 % per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
  • To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang ca. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Examiners

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med omfang på seks timer.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.