Programplaner og emneplaner - Student
MGSF5100 Social Studies Education 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid, samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minst tre individuelle innleveringer basert på bruk av programvare.
Learning outcomes
- Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
- Eksamensresultat kan påklages.
Content
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 5.-10. trinn må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 5.-10. trinn , eller tilsvarende.
Teaching and learning methods
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Formelsamling: Haugan, J. (2016). Formler og tabeller. NKI-forlaget (med enge notater i formelsamlingen).
Course requirements
Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter: Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Arbeidskrav:
- Gjennomført opplegg i to- og tredimensjonale uttrykk.
- En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra emne 2.
Flerfaglighet
Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Assessment
Eksamen består av:
- Mappevurdering.
Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.
G5KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G5KOH3600 teller 60 prosent).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert karakterskala A-F.
Examiners
Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.