Programplaner og emneplaner - Student
MGSF4100 Social Studies Education I Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 1 day laboratory course with 1;written assignments (groups of 2-4 students, 3-7 pages)
- a total of 7 compulsory assignments (2-4 hours per assignment)
Introduction
I emnet vil fokuset være de sentrale teoriene og metodene i samfunnsfagene. Studentene skal oppnå inngående innsikt i og reflektere selvstendig rundt grunnlagsproblemer i samfunnsfag.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående innsikt i sentrale teorier i samfunnsfag
- har inngående innsikt i sentrale forskningsmetoder i samfunnsfag
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale teorier og bruken av disse i analysen av praksisfeltet, samt planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevens samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- kan identifisere og drøfte faglige problemstillinger basert på kunnskap om samfunnsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger i samfunnsfag knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid i samfunnsfag som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Content
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
- Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i seminarene.
Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.
Assessment
Individuell muntlig eksamen med presentasjon på omtrent 20 minutter om en problemstilling som handler om å gjøre teorien relevant for skolen, samt en utspørring på 10 minutter i etterkant av presentasjonen. Problemstillingen blir gitt to dager før eksamen avholdes.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Approved laboratory course in KJPE1300 General Chemistry, KJFP1400 Organic Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining how mass and energy balances are balanced in a stationary system
- using the first and second laws of thermodynamics together with mass balances and equilibrium calculations to find the equilibrium composition of a reactor
- setting up and solving an equation system of mass and energy balances for a stationary process with reaction, separation and recirculation
- performing quantitative calculations of mass and energy balances of stationary chemical processes
- performing simple simulations of mass and energy balances of stationary chemical processes
- dimensioning the heat transfer area of;a heat exchanger
- calculating the heat/cooling effect and energy consumption of a heat pump or cooling unit
- using energy and mass balances to perform stationary calculations of turbines, pumps, valves, heat exchangers, split systems, mixers, heat pumps, cooling units and reactors.
Skills
The student is capable of:
- performing simple calculations to estimate the energy consumption of different processes using equipment like pumps and compressors
- performing calculations of different types of heat exchangers, both for operational values such as the consumption of cooling/heating agent and for design as size
- independently performing simple tasks with heat exchangers and distilling columns in the laboratory
- handling chemicals, material safety data sheets, assessments and laboratory safety.
General competence
The student:
- is capable of reading and interpreting scientific texts and diagrams in the chemical engineering discipline (both in English and Norwegian)
- is capable of exercising practical discretion and of performing simple calculations to assess results achieved by other chemical engineers
- is capable of explaining the operational principles behind typical equipment and apparatuses in a common chemical processing plant
- is capable of communicating chemical engineering results orally and in writing
Examiners
Lectures, compulsory exercises and laboratory assignments with reports. Individual work during exercises, group work (2-4 students per group), in connection with laboratory work and report writing.