EPN-V2

MGRL5100 RLE and RLE Education 3 Course description

Course name in Norwegian
RLE og RLE-didaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om utfordringer og løsninger i skolen knyttet til religions- og livssynsmangfold
  • har avansert kunnskap om kontroversielle tema knyttet til religion og livssyn i skolen
  • har avansert kunnskap om relevant humanistisk forskning, metodologi og forskningsdesign
  • har avansert kunnskap om analyse i kvalitativ forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk drøfte sentrale utfordringer knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen
  • kan på en avansert måte anvende kunnskap, prinsipper og utredninger til å gi anbefalinger for skoler om håndtering av religions- og livssynsmangfold
  • kan kritisk drøfte håndtering av og undervisning i religions- og livssynsrelaterte kontroversielle tema i skolen
  • kan på en avansert måte anvende kunnskap om metode og design kreativt i egen forskning
  • kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan på et avansert nivå gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
  • kan gjennomføre selvstendige og målrettede søk etter relevant forskningslitteratur i databaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Bestått/ikke bestått

Teaching and learning methods

Studenten må være tatt opp på studiet.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare laboratorieteknisk arbeidsgang og teoretiske konstruksjonsprinsipper knyttet til fremstilling av hard bittskinne, partielle og hele proteser, og helsett oppstilt i ulike kjevekams-relasjoner
  • beskrive de vanligste kliniske problemstillingene knyttet til oral patologi, tap av støttesoner/bitthøyde, resttannsettets topografi, og lateral kjevekamsrelasjon relatert til fremstilling av produkter som skal gjenopprette pasientens bittfunksjon
  • forklare betydningen av tannprotesens utforming i forhold til funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter, og pasientens aksept og tilvenning til produktet
  • forklare kliniske indikasjoner, kontraindikasjoner, behandlingsplanlegging og protetiske alternativer ved enkle implantatbaserte løsninger
  • gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
  • utdype relevante fagspesifikke vurderingskriterier og tilhørende fagterminologi ved vurdering av det tanntekniske produktets praktiske utførelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille gipsmodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med tilfredsstillende funksjon og presentabelt utseende
  • utføre enkel protesereparasjon eller rebasering som tilbakefører optimal protesefunksjon og passform
  • velge ut egnet tannsett til den enkelte protesepasient basert på kunnskap om oral anatomi og farge- og formlære
  • utføre modellanalyse, samt fremstille helproteser og helsett i normal- og kryssbitt med tilfredsstillende artikulasjon, passform og estetikk
  • konvensjonelt og digitalt fremstille hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) med tilstrekkelig funksjon og estetikk
  • konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med akseptabel retensjon
  • under veiledning designe og fremstille partielle Cobolt-Crom skjeletter med optimal trykkbelastning, retensjon og passform
  • anvende voks, gips, Cobolt-Crom legeringer, metylmetakrylat, og tilhørende produksjonsutstyr på en måte som ivaretar materialenes egenskaper gjennom fremstillingsprosessen, samt ivaretar gjeldende retningslinjer innen HMS

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid muntlig og skriftlig ved bruk av fagterminologi
  • utføre systematisk litteratursøk og korrekt kildehenvisning

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene omfatter demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, oppgaveskriving, seminarer og ferdighetstrening under veiledning på skolens produksjonslaboratorier. Ferdighetstreningen er fremtredende i emnet og foregår parallelt med fordypning i fast- eller avtakbar protetikk. Gjennom obligatorisk portfoliopresentasjon og likemannsvurdering av medstudenters prestasjoner, kan studentene lære av hverandre, slik at arbeidene kan forbedres før eksamensinnlevering.

Studenten skal gjennom emnet utarbeide en prosessbok (arbeidskrav) som i tekst og bilder dokumenterer egen fremstilling og kvalitetsvurdering av alle typer arbeider og produksjonsteknikker gjennomgått i emnet. Studenten får individuell veiledning som skal sørge for faglig utvikling, og tilbakemelding på innleverte oppgaver. Arbeidskravet skal bidra til kunnskapsutvikling og fungere som faglig støtte under praksisstudiene i tredje studieår.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
  • individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere arbeider og framstillingsteknikker i emnet.

Grading scale

Mappe:

Individuell mappe leveres, bestående av 2 skriftlige oppgaver på 1500 ord hver (+/- 10 prosent), og 6 praktiske oppgaver etter gitte kriterier.

Vurdering:

Del 1) Én (1) skriftlig oppgave fra mappen trekkes til sensur

Del 2) To (2) praktiske oppgaver fra mappen trekkes til sensur

Uttrekk kunngjøres en dag før innlevering

Det gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått) på delene som trekkes til sensur. Dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått». Det kan fremsettes begrunnelse og klage på del 1 og/eller del 2 av vurderingen.

Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.