EPN-V2

MGRL5100 RLE and RLE Education 3 Course description

Course name in Norwegian
RLE og RLE-didaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om utfordringer og løsninger i skolen knyttet til religions- og livssynsmangfold
  • har avansert kunnskap om kontroversielle tema knyttet til religion og livssyn i skolen
  • har avansert kunnskap om relevant humanistisk forskning, metodologi og forskningsdesign
  • har avansert kunnskap om analyse i kvalitativ forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk drøfte sentrale utfordringer knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen
  • kan på en avansert måte anvende kunnskap, prinsipper og utredninger til å gi anbefalinger for skoler om håndtering av religions- og livssynsmangfold
  • kan kritisk drøfte håndtering av og undervisning i religions- og livssynsrelaterte kontroversielle tema i skolen
  • kan på en avansert måte anvende kunnskap om metode og design kreativt i egen forskning
  • kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan på et avansert nivå gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
  • kan gjennomføre selvstendige og målrettede søk etter relevant forskningslitteratur i databaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Content

Emnet gir utdypet kunnskap og mangfoldskompetanse knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen og kontroversielle tema. Utover å tilegne seg kunnskap om religions- og livssynsmangfold i skolen, skal studentene drøfte hvordan skoler bør håndtere spørsmål som bønn i skoletiden, rituell fasting, håndhilsning, tros- og livssynstilpasset mat, skolegudstjeneste, bruk av hodeplagg, kjønnsdelt svømmeundervisning og fritaksordningen. Håndteringen av slike temaer skal knyttes til prinsipper som menneskerettighetene, eksisterende lovverk og rammer for skolen, relevante utredninger, samt med blikk på praktiske konsekvenser.

Emnet gir også utvidet og fordypet kjennskap til håndtering av kontroversielle tema i skolen. Kontroversielle tema dekker både utsagn og hendelser som kan oppstå spontant i klasserommet, samt planlagt undervisning.  

Det andre fokuset i emnet knytter seg til masteroppgaven. I undervisningen vil det arbeides med relevante spørsmål knyttet til ulike typer forskningsdesign og metode relevant for studentenes masterprosjekter, og det vil gis  veiledning i litteratursøk. Studentene skal utarbeide en prosjektskisse for en masteroppgave, og gjøre seg kjent med relevant forskningslitteratur knyttet til selvvalgt tema.

Teaching and learning methods

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Course requirements

The essay will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Assessment

Target Group

The target group is PhD candidates/students who plan to conduct Action Research projects and want to learn more about epistemology, methodology, and ethics related to their own work

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.