Programplaner og emneplaner - Student
MGRL5100 RLE and RLE Education 3 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE og RLE-didaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
On successful completion of the course, the student:
- knows the most influential channels where universal design research of digital systems is communicated.
- knows the historically most influential research works and the most important contemporary works and problems areas within universal design and accessibility, including the local research group's own research discourse.
- understand the role of universal design and accessibility in the bigger picture of digital engineering.
- has in-depth knowledge of important stakeholders nationally and internationally related to universal design and accessibility, including special interest organisations.
- has in-depth knowledge of various national and international legislature, regulations, recommendations and standards related to universal design of accessible computer systems.
- has in-depth knowledge of key research methods used in universal design of accessible computer systems.
Skills:
On successful completion of the course, the student can:
- discuss issues related to universal design, accessibility and vulnerable groups using non-discriminatory and inclusive language.
- plan, lead and manage research projects related to universal design of accessible digital systems.
- take responsibility for the universal design of ICT aspect in interdisciplinary and multidisciplinary research projects.
- ensure that a research project adheres to the highest standards in terms of ethics, protecting vulnerable participants, adequate provisions of consent and adhering to formal requirements for storing information about participants.
- challenge the existing knowledge and practices in the chosen specialisation area of engineering, design or art.
General competence:
On successful completion of the course, the student can:
- conduct ethical and scientific research of high international standard
- communicate and collaborate with experts from other disciplines on larger interdisciplinary and multidisciplinary research projects.
- Recognise and assess a project's potential for innovation and its likely impact on society.
- participate in debates and communicate results through recognised international channels, such as academic conferences.
Introduction
Emne 3 fokuserer særlig på fagdidaktiske grunnlagsspørsmål og fortolkningsproblematikk i faget, samt på metodologi og oppgavedesign med relevans for fagområdet .
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har fordypet kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
- har avansert innsikt i grunnlagsproblematikk knyttet til forskningsfeltene i religion, etikk og filosofi, dvs. spørsmål knyttet til forståelsen av religion, etikk, filosofi og kultur som menneskelige fenomener.
- har avansert kunnskap om språk og fortolkningsproblematikk med relevans for KRLE-undervisning
- har inngående kunnskap om relevant humanistisk forskning, metodologi og forskningsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere fagdidaktiske posisjoner med henblikk på hvilke fagontologiske, kunnskapsteoretiske og pedagogiske premisser som er avgjørende for posisjonen.
- kan på en avansert måte anvende kunnskap om metode og design kreativt i egen forskning
- kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan på et avansert nivå gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
The course will take the form of a series of seminars where the students actively participate in the Universal Design of ICT research group meetings, in which current and state-of-the-art research is discussed. The students will learn by doing in a real-world research setting with a group of established and respected researchers. The students will present their own papers and listen to those of other students and staff. The students will also actively critique and challenge the other participants. The students are provided with a sound foundation in research skills and naturally integrated into the local research community and its research discourse.
Teaching and learning methods
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter:
- Studenten skal delta i et fagseminar, der hver student presenterer en masteroppgave som tidligere er blitt publisert innenfor fagdidaktikk relatert til skolefaget KRLE. Presentasjonen skal både være analytisk og vurderende og legge opp til en diskusjon. Det settes av 20 minutter til hver presentasjon med etterfølgende samtale. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
For generell informasjon om arbeidskrav, se den innledende fagplandelen.
Assessment
Individuell skriftlig semesteroppgave som skal gi oversikt over (gjennomgang av) forskningslitteraturen for et saksområde som er relevant for en aktuell masteroppgave. Tema er selvvalgt. Og oppgaven skal være på 4500 ord +/- ti prosent.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått eksamen er det adgang til å omarbeide eksamensbesvarelsen én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
The course on Universal Design of ICT and Accessible Systems will introduce the students to the research discourse and cutting-edge research within universal design, including the research conducted by the members of the Universal Design of Information and Communication Technologies research group.The course will focus on interdisciplinary and multidisciplinary research where knowledge and expertise in universal design of ICT play an important role.
The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.
Examiners
None.