Programplaner og emneplaner - Student
MGRL4100 RLE and RLE Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE og RLE-didaktikk 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Alle hjelpemidler tillatt.
Introduction
I RLE- og RLE- didaktikk 1 ligger fokus på den sosiale, kulturelle og faglige konteksten for skolefaget og noen viktige innfallsvinkler til fagområdet.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har en bred oversikt over religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold i samfunnet og religionspolitiske debattlinjer i nasjonal sammenheng
- har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
- har tilegnet seg innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier) og måten globaliseringsprosesser påvirker religiøse selvforståelser
- har fordypet innsikt i grunnlagsproblematikk knyttet til det RLE-faglige feltet og kan forstå denne i lys av generelle kunnskapsteoretiske og vitenskapsfilosofiske posisjoner
- har avansert kunnskap om språk og fortolkningsproblematikk med relevans for KRLE-undervisning
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning, og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
- kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Content
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Teaching and learning methods
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskapsoversikt om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
- har bred kunnskap om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- har oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har bred kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
- har kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap og utdanningspolitiske tema reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan identifisere og analysere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og forsknings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
- kan reflektere over hvordan ulike samfunnsbetingelser påvirker barn og unges muligheter for inkludering
- kan planlegge forsknings- og utviklingsarbeid i skolen utfra ulike modeller
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innenfor de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemmaer knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- En fagtekst der studenten synliggjør sentrale perspektiver innen temaet «Inkludering og klassen som fellesskap». Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
- En fagtekst på bakgrunn av en samtale med en aktør på praksisskolen knyttet til et av fordypningstemaene. Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 1000 ord +/- 10 %.
- På bakgrunn av videocase: identifisere og analysere utfordringer og planlegge og begrunne potensielle tiltak. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og dokumenteres som en fagtekst. Omfang ca. 1000 ord +/-10 %.
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:
- Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Examiners
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.