EPN

MGPE5300 Special Needs Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk fordypning 2: Spesialpedagogikk
Study programme
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Pedagogikk fordypning 2: Spesialpedagogikk

(15 studiepoeng)

Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016

Gjeldende fra høstsemesteret 2017

Innledning

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

 

Grunnskolen skal skape læringssituasjoner som bygger på dialogiske grunnpremisser som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Spesialpedagogikk 2 gir studenten en utvidet mulighet til å utforske det pedagogiske kunnskapsområdet og utvidet kompetanse for å legge til rette en opplæring for alle. Det krever evne til å analysere og kritisk ta stilling til perspektiver og handlingsalternativer i arbeidet med eleven som inkludert del av felleskapet. Videre krever det innsikt i prinsipper og dilemmaer knyttet til pedagogiske og spesialpedagogisk problemstillinger for arbeid på individ og systemnivå for barn og unge med behov for mer omfattende opplæringstilpasning.

 

Spesialpedagogikk 2 gir studenten kompetanse til å håndtere spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for å kunne forme en likeverdig og inkluderende opplæring for elever som ikke får eller/kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet eller som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden er følgelig et sentreringspunkt. Et annet er kompetanse til å samhandle med foresatte, kolleger og annet fagpersonell om barnets samlede utvikling og læring i et livsløpsperspektiv. I denne sammenheng rettes det oppmerksomhet mot relasjonen mellom faglige aktiviteter i klasserommet, læreren og medelever som lærings- og samhandlingsressurser.

 

Faget gir en bred fordypning i sentrale spesialpedagogiske tema og problemstillinger for å kunne gjennomføre et spesialpedagogisk masterprosjekt.

Målgruppe

Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanen

Fagets innhold og oppbygging

Pedagogikk fordypning 2: Spesialpedagogikk (15 studiepoeng) består av et emne og gjennomføres i niende semester.

 

Fagets arbeids- og undervisningsformer

Individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forutsettes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

 

Praksisopplæring

Praksisopplæring er nærmere beskrevet i programplanen. Læringsutbyttebeskrivelsene for faget er konsistente med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisstudium i 2. syklus. I praksisperioden 9. semester utnytter studenten sitt nettverk fra praksisstudiet til å finne håndterlige måter å innhente empiri til masteroppgaven dersom dette er aktuelt.

 

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav i bestemte faglige aktiviteter.

 

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

 

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til en eller to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.

Vurderings-/eksamensformer

Se emneplanen under punktet Vurderings-/eksamensformer.

 

Vurdering – vurderingskriterier

A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser fremragende oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevante kunnskaper. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser meget god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser begrenset over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt selvstendig refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

 

Rettigheter og plikter ved eksamen

Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Recommended preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Faget skal gi kompetanse innen den valgte fordypningen, som del av arbeidet med å skape et klasserom for alle. Videre skal faget bidra til at studenten utvikler bred oversikt over aktuell kunnskap, forskning og posisjoner innen kunnskapsfeltet som grunnlag for arbeid med masteroppgaven.

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om elvenes progresjon i undervisning og elevers læring
  • har avansert kunnskap om hvordan spesialpedagogiske perspektiver og prinsipper bidra til opplæringstilpasning og øke kvaliteten på opplæringen for alle elever
  • har omfattende kunnskap om det spesialpedagogiske fagfeltet og det spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemet, herunder også kunnskap om foreldresamarbeid, samt tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid 
  • har avansert kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, innen det spesialpedagogiske fagfeltet
  • har avansert kunnskap om å analysere behov for endring og utvikling, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling og kunnskapsspredning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma basert på fagets egenart og verdigrunnlag
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføringen av en inkluderende opplæring
  • kan anvende lærings- og mestringsstrategier og slik bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap til å utforske aktuelle problemstillinger
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers språkutvikling og lese- og skriveutvikling. 
  • kan veilede og rådgi kolleger ved spesialpedagogiske spørsmål og problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå identifisere, analysere og kritisk reflektere over profesjonsetiske og spesialpedagogiske problemstillinger
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig faglige og etiske problemstillinger for å fremme et inkluderende læringsfelleskap
  • kan på systematisk vis planlegge, prøve ut i praksis, evaluere og revidere spesialpedagogiske tiltak
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer pedagogisk og spesialpedagogiske nytenkning

Content

Emnet består av følgende deltemaer:

  • Profesjonsetikk og spesialpedagogikk
  • Kartlegging - diagnostisering av læringsbariærer
  • Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv

Deltema a) Profesjonsetikk og spesialpedagogikk

Likeverd - inklusjon - tilpasset opplæring (del 2)

o   Likeverd og inklusjon som begrep og praksis

o   Elev og foresatte som samarbeidspartnere

Livsmestring - skolen som døråpner mot verden

o   Salutogenese og empowerment  

Deltema b) Kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbariærer

Det sakkyndige blikket

o   Fagpedagogiske skjønn og kriterier

Testteori

o   Bruksmåter og bruksområder for tester og kartleggingsverktøy

o   Testbaserte tiltak

Deltema c) Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv

Den spesialpedagogiske tiltakskjeden

o   Hjelpeinstansene - linjetjenestene

o   Tverrfaglig - etatlig samarbeid

Veiledning og rådgivning

o   Kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid

o   Veiledning av barn

o   Veiledning av foresatte

o   Veiledning av kolleger

o   Veiledning av/ fra samarbeidspartnere utenfor skolen

Spesialpedagogiske dilemma og utfordringer

o   Medisinsk vs. sosiologiske forståelser av vansker og læringsutfordringer

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav i bestemte faglige aktiviteter.  

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Studentene velger tema for masteroppgave og leverer en prosjektskisse (omfang 1800 ord +/- 10 %) Gjennomføres individuelt

Arbeidskrav 2

En skriftlig gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %). Gjennomføres individuelt

Arbeidskrav 3

Et forskningsintervju av en fagperson relevant for eget forskningstema i masteroppgaven (omfang 1000 ord +/- 10 %). Gjennomføres individuelt.

Arbeidskrav 4

Skrive en individuell opplæringsplan (IOP) på bakgrunn av en sakkyndig utredning (case), (omfang 1000 ord +/- 10%). Gjennomføres i gruppe.

Krav om obligatorisk deltakelse:

  • Deltakelse i veiledningsgruppe for utvikling av prosjektskisse og kunnskapsoversikt, gjennomføres i gruppe 
  • Godkjent deltakelse i minst to ulike utøvende roller i et «veiledningsrollespill», omfang om lag 2 x 10 min. Gjennomføres i gruppe

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen i fagets tre deltema. Omfang ca. 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som eksamen under tilsyn, 6 timer (ingen hjelpemidler tillatt).

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig innleverte arbeidskrav.

Grading scale

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Course contact person