Programplaner og emneplaner - Student
MGPE5200 Technology enhanced pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk fordypning 2: Digitalt støttet pedagogikk
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
For at studenten skal kunne påbegynne praksis i emnet må studenten ha bestått emnet SPH1020 Grunnleggende sykepleie.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Learning outcomes
Faget skal gi handlingskompetanse innen det valgte fordypningsområdet, som del av arbeidet med å skape et klasserom for alle. Videre skal faget bidra til studentens forutsetninger til å utvikle en forskningsoversikt som kvalifiserer forskningsspørsmålet og posisjonerer det innen kunnskapsfeltet.
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om begreper fra relevante teorier og tilnærminger innenfor det sammensatte fagfeltet digitalt støttet pedagogikk
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom læring og teknologibaserte utviklingsprosesser og deres betydning for nasjonale og internasjonale praksiser
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og identifisere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser i tilknytning til alle nivåer i utdanningsløpet
- kan analysere og kritisk evaluere ulike nasjonale og internasjonale informasjonskilder i feltet digitalt støttet pedagogikk
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor digitalt støttet pedagogikk og arbeide selvstendig og praktisk med teoretiske problemstillinger
- kan gjennomføre et selvstendig og begrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen digitalt støttet pedagogikk under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen fagfeltet digitalt støttet pedagogikk for å bidra til kvalitativt bedre undervisnings- og læringsformer
- kan kommunisere og diskutere forskningsbasert kunnskap i fagfeltet digitalt støttet pedagogikk både med profesjonelle og allmennheten
- kan bidra kritisk til utviklingen av fagfeltet digitalt støttet pedagogikk
Content
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan integrere kunnskap fra naturvitenskapelige emner (anatomi, fysiologi, biokjemi, ernæring, mikrobiologi, patologi og smittevern) i begrunnelsen av sykepleie
- kan forklare for begrepet «det kliniske blikk»
- kan beskrive en sentral diagnose hos sin primærpasient
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til pasienter med svikt i grunnleggende behov, samt utføre forebyggende og helsefremmende tiltak
- kan anvende kunnskap om sykepleieprosessen knyttet til grunnleggende behov
- kan utføre og begrunne grunnleggende sykepleieprosedyrer
- kan utføre og begrunne grunnleggende legemiddelhåndtering i tråd med gjeldende lover og forskrifter
- kan anvende hygieniske prinsipper
- kan utføre forflytningsteknikk
- kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter
- kan anvende kunnskap om normale aldersforandringer i utøvelsen av sykepleie
- kan ved død bidra til en fredfull avslutning
- kan hente og benytte relevante fag-/forskningsartikler i aktuelle databaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper om yrkesetiske retningslinjer, sentrale forskrifter og lovverk i sykepleieutøvelsen
- kan gjøre rede for taushetsplikt og opplysningsplikt
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i samhandling med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over hvordan det er å være avhengig av hjelp til å dekke grunnleggende behov
- er bevisst eget kompetanseområde og tar ansvar for egen læring
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Arbeidskrav 1
A) Praktisk oppgave utført i grupper om fremtidens læringsomgivelser. Utprøvinger og analyser av teknologier for læring. Presenteres muntlig, omfang 15 minutter pr. gruppe.
B) I tillegg skal det gis muntlig tilbakemelding på minst en annen gruppes oppgave. Formålet med arbeidskravet er å kunne identifisere og analysere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser.
Arbeidskrav 2
En skriftlig redegjøring av søk i databaser knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser og begrunne utvalg av artikler.
Arbeidskrav 3
Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav 4
Studentene velger tema for masteroppgave og leverer individuelt eller i gruppe på inntil tre en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å definere forskningsområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.
I utføring av arbeidskravene forventes studenten å bruke faglige begreper og perspektiver, samt korrekt bruk av kilder i henhold til vitenskapelig praksis.
Assessment
«Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.Ny/utsatt eksamenNy og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.»
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Hensikten med emnet er at studenten skal kunne anvende grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger en sykepleier må ha for å utøve sykepleie.