EPN-V2

MGPE3300 Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Description of integrated courses

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har brei kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og utvikling

for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen

  • har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid 
  • har innsikt i sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser ved læring av grunnleggende ferdigheter og ved utvikling av emosjonell og sosial kompetanse
  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og drøfte sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisning i skolen
  • kan gjøre greie for sentrale problemstillinger innenfor det spesialpedagogisk feltet
  • kan identifisere faktorer som kan utløse og/eller opprettholde læringshindre for læring av grunnleggende ferdigheter og utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • viser evne og vilje til faglig samarbeid
  • kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har brei innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø basert på pedagogiske og spesialpedagogisk fagelementer
  • kan på faglig grunnlag begrunne valg med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Content

Emnet Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema - spesialpedagogikk»

 

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:

 

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

 

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

 

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

 

Del 2. Fordypningstema - spesialpedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:

 

  1. Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Spesialpedagogisk innsatser og tilpasset opplæring for likeverd og inkludering
    • Normalitet og avvik ¿ verdigrunnlag og menneskesyn
    • Læringsutbytte, læringsbariærer, lærings- og lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Endring for forbedring ¿ for hvem?
  • Utdanningsrettslige prinsipper og perspektiver
    • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
    • Spesialpedagogiske innsatser - elev og foresatte som medaktører
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Tiltak og arbeidsmåter for likeverdig opplæring (før tilmelding til PPT)
    • Spesialpedagogisk innsatser, tiltak og arbeidsmåter ¿ IOP
    • Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid ¿ Individuell plan, IP

 

  1. Grunnleggende ferdigheter ¿ forebyggende innsatser
  • Språk og begrepsutvikling
  • Lese- og skriveutvikling
  • Utvikling av matematisk forståelse
  • Sosial og emosjonell kompetanse
  • Lærings og menstingsstrategier

 

 

  1. Omfattende læringsutfordringer og læringsbarrierer
  • Sansning ¿ fysiske funksjonshindringer
    • Sansetap
    • Fysiske og helsemessige læringsutfordringer
  • Nedsatt funksjonsevne
    • Funksjonsnedsettelse og utviklingshemming
    • Barrierer for utvikling og deltakelse
  • Barn og unge i vanskelige livssituasjoner, 1
    • Overgrep
    • Barn med psykiske lidelser
    • Mestring og livskvalitet

Teaching and learning methods

Language of instruction: Norwegian

The purpose of this course is to introduce students to the framework conditions, theory and research in mental health care.

Research, treatment, care and preventive work with people with mental health conditions requires an interdisciplinary understanding and approach. The course discusses basic concepts such as mental health, mental health complaints, substance abuse and dependency problems related to mental health care. It has an emphasis on a biopsychosocial model for individually-adapted prevention and care across disciplines and different mental health complaints, substance abuse and dependency problems. Ethical aspects and the relationship between mental health care workers and users/patients will be thematised throughout the course.

The whole course is taken together with students from the Advanced Programme in Mental Health Care.

Course requirements

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Mental Health Care.

Assessment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can discuss theories, models and methods used in mental health care practice
  • can assess the purpose of and challenges relating to classification and diagnosis systems for mental health complaints
  • can identify key vulnerability and risk factors relating to mental health problems from a biopsychosocial perspective
  • can describe and assess the development of mental healthcare services for users, patients and next of kin
  • can critically assess the individual’s right to autonomy and user participation, and is familiar with important ethical problems and considerations in the development of equitable health services
  • can assess the overarching conditions that are significant to improvement processes in mental health care

Skills

The student

  • can disseminate core theoretical and research-based knowledge in the field in writing and orally
  • can participate in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and can communicate the user/patient's perspective
  • can critically assess health and social policy, and legal and financial framework conditions for working in mental health care
  • can analyse empirical data, theory and research that deal with development, vulnerability, protection and consequences of mental health complaints
  • can demonstrate thorough professional insight and understanding of individual users/patients, families and networks
  • can analyse their own profession’s contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and can apply this knowledge in the coordination of user-oriented services
  • can apply academic literature and research in their own development project

General competence

The student

  • can integrate the UN Sustainable Development Goals on good health and well-being, and less inequality in ethical and professional problems related to mental health and mental health complaints, including substance abuse and dependency problems
  • can analyse the relationship between the individual, service and societal levels when planning mental health care
  • can reflect and contribute to discussions based on professional and research knowledge, user knowledge and experiential knowledge
  • can disseminate relevant problems, analyses and research results in a way that meets research ethics requirements

Permitted exam materials and equipment

The course will use varied, student-active work methods. It includes e-learning modules, study groups, lectures, seminars and self-study. Compulsory lectures covering the syllabus are used to present subject matter, with discussions and written coursework requirements.

Grading scale

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • Participation in compulsory activities, 80% participation in study groups and seminars.
  • A written assignment carried out individually or in groups. Scope of 2,500 words (+/- 20%).
  • Completed e-learning module

Examiners

Project examination in the form of an individual written assignment with a scope of 4,000 words (+/- 20%).

Resit examination: If the student is awarded the grade F (fails the written assignment), he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.