Programplaner og emneplaner - Student
MGPE3100 Professional pedagogy 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk: Læringsledelse, veiledning og skoleutvikling
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskapsoversikt om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, profesjonelt skjønn og profesjonsetikk
- har bred kunnskap om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- har oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har bred kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
- har kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap og utdanningspolitiske tema reflektere over problemstillinger knyttet til profesjonelle utfordringer på ulike arenaer i grunnskolen
- kan identifisere og analysere profesjonsetiske utfordringer knyttet til lærerarbeid i klasserommet, sosialpedagogisk arbeid og forsknings- og utviklingsarbeid i profesjonsfelleskapet
- kan reflektere over hvordan ulike samfunnsbetingelser påvirker barn og unges muligheter for inkludering
- kan planlegge forsknings- og utviklingsarbeid i skolen utfra ulike modeller
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innenfor de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan arbeide med endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Content
Emnet Profesjonsrettet pedagogikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:
Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema - profesjonsrettet pedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:
Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle
- Profesjonskunnskap og profesjonsetikk
- Klasseromsforskning
- Dialogisk undervisning og læring
- Fellesskap og ulikhet
- Eleven og nye kompetanseområder
Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid
- Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn
- Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring
- Veiledning og profesjonell utvikling
- Flerfaglig samarbeid
Tema 3: Forsknings - og utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- Utdanningspolitiske rammer for skolens forsknings- og utviklingsarbeid
- Profesjonsfelleskapet
- Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid
- Planlegging og analyse av lokalt utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen i faget forutsetter 80% deltakelse i undervisningen på emnet og gjennomføring av tre fordypningsspesifikke arbeidskrav.
Læringsutbytte i pedagogikkfordypningene forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale tema og utfordringer i faget. Faget er profesjonsrettet og skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved individuelle selvstudier, men som utvikles i dialog og ved deltakelse i undervisning. Dette bidrar til sammenheng i studiet, evne til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Gjennom studentaktive arbeidsformer som for eksempel gruppearbeid, hverandreundervisning, øvelser i kommunikasjon, argumentasjon og muntlig fremstillingsevne gis muligheter for å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid.
Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- En fagtekst der studenten synliggjør sentrale perspektiver innen temaet «Inkludering og klassen som fellesskap». I dette arbeidskravet inngår også muntlig presentasjon av fagteksten, og deltakelse i paneldebatt om sentrale temaer i arbeidskravet. Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
- En fagtekst på bakgrunn av en samtale med en aktør på praksisskolen knyttet til et av fordypningstemaene. Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres individuelt og skal også presenteres muntlig.
- På bakgrunn av videocase: identifisere og analysere utfordringer og planlegge og begrunne potensielle tiltak. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe, skal presenteres muntlig og dokumenteres som en fagtekst. Omfang ca. 1000 ord +/-10 %.
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:
- Fellesforelesninger for de tre fordypningene. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Assessment
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Intern og ekstern sensor.