EPN-V2

MGPE3100 Professional pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk: Læringsledelse, veiledning og skoleutvikling
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Description of integrated courses

I dette studiet har en praktisk eksamen og en skriftlig eksamen.

Praktisk eksamen:

Studenten skal ta del i og gjennomføre et dragshow alene eller sammen med de andre på studiet der studenten benytter seg av det hen har tilegnet seg av kunnskaper og erfaringer for å skape et draguttrykk og et konsept som hen ønsker å formidle til publikum.

Praktisk eksamen teller 70 % av karakteren, og kan ikke påklages.

Skriftlig eksamen:

Studenten skal skrive en artikkel med valgfri problemstilling der du skal reflektere, diskutere og drøfte fenomenet drag opp mot et valgfritt fagfelt, samfunnsspørsmål eller annet relevante perspektiv. Oppgaven skal være mellom 2000 - 2500 ord. Den skriftlige eksamen telles 30 % av karakteren i emnet; og kan påklages.

Required preliminary courses

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Learning outcomes

Pass/fail

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemmaer knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • En fagtekst der studenten synliggjør sentrale perspektiver innen temaet «Inkludering og klassen som fellesskap». Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
  • En fagtekst på bakgrunn av en samtale med en aktør på praksisskolen knyttet til et av fordypningstemaene. Fagteksten skrives som individuelt arbeid og har et omfang på 1000 ord +/- 10 %.
  • På bakgrunn av videocase: identifisere og analysere utfordringer og planlegge og begrunne potensielle tiltak. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og dokumenteres som en fagtekst. Omfang ca. 1000 ord +/-10 %.

Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter:

  • Fellesforelesninger for de tre fordypningene. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av arbeidskravene. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Assessment

«Kunsten å dragge» (eng. "The Art of Drag"), et utøvende og tverrestetisk studie som går ut på at studenten skal bli kjent med kunstformen «drag» og hva som skal til for å anvende og formidle drag. Drag ses her som iscenesettelse av kjønn og uttrykk gjennom transformasjonsteknikker og scenekunst. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom praktisk-teoretisk undervisning/workshops med hovedvekt på det praktiske. Her får studenten det som skal til for å kunne skape sitt draguttrykk og formidle et kunstnerisk drag-konsept på en scene. Dette videreutdanningsstudiet foregår i løpet av et halvår og gir til sammen 15 studiepoeng.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om både norsk og internasjonal draghistorie og dragfagfeltet i Norge.
  • har kunnskap om kjønns- og queer teori, og kan se fenomenet drag i lys av dette.
  • har kunnskap om teorier om drag og perfomativitet.
  • har kunnskaper om dramaturgi, dragsjangerens formspråk og sceniske virkemidler.

Ferdighet

Studenten.

  • kan utforske, reflektere og drøfte draguttrykk og selv skape sin egen dragpersona.
  • kan anvende ulike transformasjonteknikker i arbeid med å skape en dragkarakter.
  • kan selv og i samarbeid med andre, planlegge, utøve og reflektere over egne og andres draguttrykk og dragacts.
  • kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevante temaer, gjennom argumentasjon og kritisk tenkning.
  • kan drøfte drag opp mot andre relevante fagfelt.

Generell kompetanse

Studenten.

  • kan se nyttefunksjoner drag og performatitivitet kan ha i egne og andres fagfelt.
  • kan benytte seg av dragkonvensjoner og -teori i arbeid ved ulike arenaer.
  • kan foreta valg i forhold egne og andres visjoner og konsepter innen dragsjangeren.
  • kan jobbe tverrestetisk og tverrfaglig for å utforske potensiale i dragsjangeren.

Grading scale

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

Examiners

I forkant av eksamenen skal studenten gjennomføre et arbeidskrav der hen muntlig forklarer, viser og reflekterer over et kunstnerisk konsept. Dette konseptet blir utgangspunktet for den praktiske eksamenen og må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i emnet.