Programplaner og emneplaner - Student
MGNT5100 Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk
Dette emnet kan tilbys som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
- har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
- har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
- har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
- har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
- har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
- har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
- kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
- kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
- kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
- kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
- kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen
Content
I Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 får studentene utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet, språkideologi og språklig mangfold både globalt og i norsk skole. Emnet gir fordypning i aktuell forskning på områdene tegnspråk og døvestudier (tegnspråkliges kultur og historie) med særlig henblikk på mangfoldsperspektiver. Gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, får studenten internasjonale perspektiver på tegnspråk og døve, både i Norge og internasjonalt. Studentene skal bli kjent med internasjonal tegnkommunikasjon og med visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier. Eksempler på aktuelle temaer er å utforske hva ulike teknologiske utviklingsprosesser har å si for døvesamfunnet og for tegnspråk, og hvordan man kan sikre gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge. Aktuelle fagpolitiske spørsmål vil bli trukket inn i undervisningen. I dette emnet inngår også undervisning om digital kompetanse i mangfoldige samfunn.
Teaching and learning methods
Kunst og håndverk 1 gir innføring i håndverksferdigheter, kunst og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Emnet gir læringsutbytte i tråd med læreplanen for trinn 1 - 7 og trinn 5-10. Fagdidaktikk og profesjonspraksis er en integrert del av arbeidet og tilpasses det trinn som studenten tilhører. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike slags medier knyttet til begynneropplæring i gjeldende læreplan for trinn 1-7 i grunnskolen. Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Materialer, farger, former og digitale uttrykk bearbeides med metoder og verktøy tilpasset trinn 1-7. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og med håndverk i ulike materialer og medier knyttet til gjeldende læreplan for trinn 5-10 i grunnskolen. Arbeid på verksteder dreier seg om bruk av materialer og innsikt i analoge og digitale framstillingsmåter. Studiet legger til rette for at studenten skal utvikle evne til å forstå hvordan budskap kan formidles visuelt og gjennom materialer. Undervisningen tar opp skolefagets historie frem til i dag og legitimerer det som allmenndannende. Den forbereder studenten på sitt yrke med praktiske øvinger relatert til fagets vitenskapelige perspektiver og metoder. Egne erfaringer i faget skal utvikle studentene til gode veiledere for elevene i deres skapende prosesser og gi kunnskap i lærings- og støtteformer som fremmer elevenes faglige utvikling. Det legges vekt på fagets relevans og legitimering som et allmenndannende fag i skolen, og på den fagteorien som har blitt utviklet.
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for
oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Assessment
All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv
som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i
identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers
forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et
samfunn preget av mangfold.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
Grading scale
Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.
Examiners
Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Admission requirements
For å ta dette emnet som enkeltemne er opptakskravet:
Generell studiekompetanse.
Du må også ha enten
- minst snittkarakter 3 i norsk (hovedmål, sidemål og muntlig)
- minst snittkarakter 4 i matematikk (kan erstattes av bestått fag på høyere nivå fra videregående skole)
- minst 35 skolepoeng
eller
- minst snittkarakter 3 i norsk (hovedmål, sidemål og muntlig)
- minst snittkarakter 3 i matematikk (kan erstattes av bestått fag på høyere nivå fra videregående skole)
- minst 40 skolepoeng
I tillegg er det krav om at søker har en fordypning på minst 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk. Søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk kan søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk.