Programplaner og emneplaner - Student
MGNT5100 Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.
Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.
Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
- har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
- har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
- har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
- har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
- har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
- har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
- kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
- kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
- kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
- kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
- kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen
Content
I Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 får studentene utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet, språkideologi og språklig mangfold både globalt og i norsk skole. Emnet gir fordypning i aktuell forskning på områdene tegnspråk og døvestudier (tegnspråkliges kultur og historie) med særlig henblikk på mangfoldsperspektiver. Gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, får studenten internasjonale perspektiver på tegnspråk og døve, både i Norge og internasjonalt. Studentene skal bli kjent med internasjonal tegnkommunikasjon og med visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier. Eksempler på aktuelle temaer er å utforske hva ulike teknologiske utviklingsprosesser har å si for døvesamfunnet og for tegnspråk, og hvordan man kan sikre gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge. Aktuelle fagpolitiske spørsmål vil bli trukket inn i undervisningen. I dette emnet inngår også undervisning om digital kompetanse i mangfoldige samfunn.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
- har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
- kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
- har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
- har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
- kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
- kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Assessment
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Grading scale
Ingen hjelpemidler tillatt.
Examiners
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.