EPN-V2

MGNT5100 Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 3 Course description

Course name in Norwegian
Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

    Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har;fordypet;kunnskap om språklig variasjon,;flerspråklighet;og språkendring;blant tegnspråklige;
    • har kunnskap om språkideologi;og;tegnspråkenes plass i;språklig mangfoldige samfunn;;
    • har kunnskap om;utvikling;og betydning;av;internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer;
    • har;fordypet;kunnskap om;nyere tilnærminger til døves livserfaringer;og historie (døvestudier)
    • har;fordypet;kunnskap om;hvordan teknologisk utvikling på ulike felt;har påvirket;døves samfunnsdeltakelse;
    • har;fordypet;kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn;
    • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn;

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i;et;mangfoldsperspektiv;
    • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve;
    • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet;
    • kjenner til;og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder;internasjonal tegnkommunikasjon,;taktilt tegnspråk;og haptisk;kommunikasjon
    • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan;redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve;
    • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom;mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige;;
    • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og;språklig mangfold;
    • kan;redegjøre for;sammenhengen;mellom;lærerens;språkbevissthet;og;tegnspråkets plass i den flerspråklige;skolen;
  • Content

    I Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 får studentene utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet, språkideologi og språklig mangfold både globalt og i norsk skole. Emnet gir fordypning i aktuell forskning på områdene tegnspråk og døvestudier (tegnspråkliges kultur og historie) med særlig henblikk på mangfoldsperspektiver. Gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, får studenten internasjonale perspektiver på tegnspråk og døve, både i Norge og internasjonalt. Studentene skal bli kjent med internasjonal tegnkommunikasjon og med visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier. Eksempler på aktuelle temaer er å utforske hva ulike teknologiske utviklingsprosesser har å si for døvesamfunnet og for tegnspråk, og hvordan man kan sikre gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge. Aktuelle fagpolitiske spørsmål vil bli trukket inn i undervisningen. I dette emnet inngår også undervisning om digital kompetanse i mangfoldige samfunn.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

  • Course requirements

    Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

  • Assessment

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Engelsk og engelskdidaktikk 3: Læreren som forsker legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om og ferdigheter i å akademisk skriving på engelsk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på engelskfaget. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i Engelsk og engelskdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.

  • Grading scale

    Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

  • Examiners

    Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.