Programplaner og emneplaner - Student
MGNT4200 Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i tegnspråkfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og kan forholde seg analytisk til vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i og på tegnspråk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har utførlig kjennskap til hvordan didaktiske analyser går forut for utviklings- og endringsarbeid
- har inngående kunnskap om tegnspråklige barn og unges språkutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere og bruke relevante metoder til å undersøke faglige og didaktiske problemstillinger basert på kunnskap om tegnspråkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i tegnspråkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og vurdere læreplaner og ulike former for læremidler og digitale verktøy til bruk i tegnspråklig undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med tegnspråkfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan ta initiativ og bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Content
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Individuelt fremlegg av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på norsk tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
- Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.
Assessment
Se fagplanen.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1 (kun masterprogram i grunnskolelærerutdanning): Utforming av et undervisningsopplegg med tematisk tilknytning til pensum. Innleveringen består av en beskrivelse av undervisningsopplegget (1-2 sider) og en drøfting av undervisningsopplegget i lys av relevant pensum (ca. 700 ord). Formålet med arbeidskravet er å reflektere over samspillet mellom teori og praksis i utforming av læringsopplegg. Oppgaven utføres i par.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk. .
Arbeidskrav 3 (kun masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap): Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.