Programplaner og emneplaner - Student
MGNO5100 Norwegian Education 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk og norskdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf PedagogyMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.
Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger. Studenten skal primært velge mellom de tilbudte fordypningene. Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk
Generelle kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
Content
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 3 dager i gruppe på inntil 3 studenter. 3000 ord (+/- 10 %).
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
I emnet belyses samhandling og kommunikasjon med pasienter og pårørende i stress og krise. Kommunikasjon med pasienter, pårørende, kollegaer og andre krever at ambulansepersonell er systematiske og bevisste i sin dialog. Emnet belyser ulike konfliktfylte situasjoner i prehospitalt arbeid.
Assessment
Bestått første og andre studieår.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell
- kan identifisere etiske og kommunikative problemstillinger
- kan identifisere problemstillinger relatert til holdninger knyttet til helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om konflikter og konflikteskalering
- har kunnskap om konflikthåndtering i møte med pasienter med alvorlig psykisk sykdom
- har kunnskap om konflikthåndtering i situasjoner med trusler om vold
- har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
- har kunnskap om nødrett, nødverge og grenseflate mellom paramedic og politi
- har kjennskap til kvalitativ metode
Ferdigheter
Studenten
- kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
- kan, ved hjelp av simulerte case, velge relevant kommunikasjons- og konflikthåndteringsstrategi, samt få trening og erfaring i grensesetting
- kan bearbeide og anvende kvalitative forskningsresultater i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med mennesker i krise
- har evne til å gjenkjenne eventuelle konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer og selvstudier.
Praksis
Simulerings- og ferdighetstrening knyttet til konfliktsituasjoner og overbringelse av dødsbudskap og annet alvorlig budskap.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og i studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
- Skriftlig studieoppgave i gruppe på inntil tre studenter, 1000 ord (+/- 10 prosent)