EPN-V2

MGNO5100 Norwegian Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Norsk og norskdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf Pedagogy
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger. Studenten skal primært velge mellom de tilbudte fordypningene. Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

Content

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 3 dager i gruppe på inntil 3 studenter. 3000 ord (+/- 10 %).

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

I emnet belyses samhandling og kommunikasjon med pasienter og pårørende i stress og krise. Kommunikasjon med pasienter, pårørende, kollegaer og andre krever at ambulansepersonell er systematiske og bevisste i sin dialog. Emnet belyser ulike konfliktfylte situasjoner i prehospitalt arbeid.

Assessment

Bestått første og andre studieår.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell
  • kan identifisere etiske og kommunikative problemstillinger
  • kan identifisere problemstillinger relatert til holdninger knyttet til helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om konflikter og konflikteskalering
  • har kunnskap om konflikthåndtering i møte med pasienter med alvorlig psykisk sykdom
  • har kunnskap om konflikthåndtering i situasjoner med trusler om vold
  • har kunnskap om konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • har kunnskap om nødrett, nødverge og grenseflate mellom paramedic og politi
  • har kjennskap til kvalitativ metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
  • kan, ved hjelp av simulerte case, velge relevant kommunikasjons- og konflikthåndteringsstrategi, samt få trening og erfaring i grensesetting
  • kan bearbeide og anvende kvalitative forskningsresultater i skriftlig framstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med mennesker i krise
  • har evne til å gjenkjenne eventuelle konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer og selvstudier.

Praksis

Simulerings- og ferdighetstrening knyttet til konfliktsituasjoner og overbringelse av dødsbudskap og annet alvorlig budskap.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og i studiegrupper.
  • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
  • Skriftlig studieoppgave i gruppe på inntil tre studenter, 1000 ord (+/- 10 prosent)