EPN-V2

MGNO5100 Norwegian Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Norsk og norskdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf Pedagogy
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

;

Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger. Studenten skal primært velge mellom de tilbudte fordypningene.;Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider;per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum.;

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

Content

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Planleggingen skal skje i grupper på tre til fem studenter, mens hver student skal gjennomføre to coachingsamtaler. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved logg. Omfang: inntil 2000 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til ledelsesbasert teamcoaching. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Det er krav om oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær utover 40 %, vil studenten bli trukket fra eksamen i emnet.

Studentene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som de ikke kan tilegne seg bare ved lesing av pensum. I undervisninga opparbeider studentene profesjonskompetanse gjennom å presentere, drøfte og vurdere forskingslitteratur, didaktiske modeller, undervisningsmateriell og undervisningsopplegg kritisk. Dette forutsetter aktiv deltakelse i fagdiskusjonene med medstudenter og faglærer i undervisninga.

2) Prosjektskisse og litteraturgjennomgang

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 % (individuelt), 2200 ord +/- 10 % (to studenter), 2800 ord +/- 10 % (tre studenter).

Prosjektskissen og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven.;

Assessment

Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.

Permitted exam materials and equipment

Ingen info

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for kommunikasjon og ledelse på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • kunnskaper om relasjonsledelse og relasjonskompetanse i et gruppe-/teamperspektiv
  • kjennskap til gruppepsykologi, gruppedynamikk og teamutviklingsfaser
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
  • kjennskap til sider ved ekstern coaching, mentoring og nettverksetablering
  • innsikt i og forståelse for ulike perspektiver ved praktisk etikk i coaching og relasjonsledelse

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan planlegge, teoretisk begrunne, gjennomføre, reflektere over og vurdere egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/ et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
  • kan delta i gruppeprosesser under egen kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Examiners

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer ovenfor.