EPN-V2

MGNA5100 Science Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

 

Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet.

Required preliminary courses

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides.
  • Arbeidskrav 2: 4 innleveringer knyttet til emnets tematikk og analyser av eget endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1 side (+- 10 %) per innlevering.
  • Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.

Learning outcomes

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 22000 tegn inkludert mellomrom (tilsvarer ca. 10 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Oppgaven innbefatter arbeid med et selvvalgt digitalt endrings- og eller omstillingsprosjekt som består av målbilde, analyser og handlingsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. Oppgaven skal inneholde formulering av et problem eller en utfordring (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Studenten skal undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Teori fra pensum skal brukes som grunnlag for å belyse, reflektere og argumentere for de valg som er tatt. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere. Hensikten er å få til digital endring i egen virksomhet. Oppgaven skal inneholde en liste over de referanser som er benyttet i oppgaven.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny og utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Content

Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens historie og metoder som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets egenart. Et overordnet mål er å gi studentene inngående forståelse av hvordan naturfag kan bidra inn i de fagovergripende temaene bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap. De fagdidaktiske temaene utdypes gjennom relevante faglige eksempler. 

  • Vitenskapshistorie og naturvitenskapens egenart 
  • Kunnskapssyn og verdensbilder
  • Argumentasjon og kritisk tenkning
  • Aktuelle tema fra naturfagdidaktisk forskning

Teaching and learning methods

Bestått/ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Assessment

Målgruppe

Målgruppen er ledere/mellomledere i offentlig og privat sektor.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er ekvivalent med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse. Emnet overlapper 8 studiepoeng med VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.