EPN-V2

MGNA5100 Science Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

 

Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer.

;

Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i timer der undervisningen blir gitt på norsk tegnspråk. Det benyttes tolk ved behov.

;

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper (til utlån) vil benyttes i perioder.

;

Det gjøres oppmerksom på at visse aktiviteter som er tilknyttet FoU-oppgaven i emnet Norsk tegnspråk 2 (informasjonsmøter, metodeundervisning m.m.), kan finne sted allerede i høstsemesteret.

Content

I dette emnet vektlegges utvikling av studentenes egne språkferdigheter i norsk tegnspråk og deres kunnskap om tegnspråkliges historie, kultur og identitet. Kunnskap om opplæringssituasjonen for tegnspråklige elever vil stå sentralt. Undervisningen i studiet skal inspirere til å kommunisere på et nytt språk gjennom varierte læringsaktiviteter. Digitale verktøy og ulike læringsressurser brukes gjennomgående på en kritisk og reflektert måte, med klart siktemål om overføring til praksis og best mulig didaktisk tilpasning.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav

  • Studentene skal levere til faglærer og få godkjent tre praktiske arbeidskrav. To av arbeidskravene er gruppeoppgaver, som går ut på å produsere en video på 2,5-3 minutter der gruppemedlemmene samtaler på tegnspråk om et oppgitt tema. Av praktiske grunner bør gruppen bestå av to studenter. Tilbakemeldinger blir gitt av faglærer på den ene av gruppevideoene, av en annen gruppe på den andre. Det tredje arbeidskravet er en individuell video på norsk tegnspråk på 1,5-2 minutter om et oppgitt tema. Tilbakemelding her blir gitt av faglærer.
  • Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1500-2000 ord. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd.;

;

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

;

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Studenten skal delta i drøfting av fagstoff i minst seks seminarøkter. I minst tre av disse skal studenten individuelt eller i gruppe legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
  • En innleveringsoppgave i gruppe (med et omfang på 5-10 sider) knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravene vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven. For å sikre at studenten utvikler «profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til modellering», som én av læringsutbyttebeskrivelsene foreskriver, må studenten gjennomføre et modelleringsrelatert arbeid.

Assessment

Skriftlig, individuell hjemmeeksamen over fem dager, omfang 3200 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Emnet har to hovedområder. Det ene er matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen. Her behandles blant annet perspektiver som

  • flerkulturelt perspektiv
  • likestillingsperspektiv
  • hva internasjonale studier sier om norsk matematikkundervisning, og et kritisk blikk på internasjonale studier og testing av elever
  • etiske perspektiver
  • matematikk og demokrati
  • matematisk modellering

Det andre hovedområdet peker fram mot masteroppgaven. I undervisningen skal det arbeides med etiske spørsmål knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til skolen. Studentene skal utarbeide en prosjektskisse for en masteroppgave og også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven.