EPN-V2

MGNA5100 Science Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 3
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

    Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap om relevant naturfagdidaktisk forskning og naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
    • har inngående kunnskap om naturvitenskapens egenart og tenkemåter
    • har kunnskap om tverrfaglige tilnærminger til naturfag som inkluderer vitenskapshistorie og naturvitenskapenes forhold til kultur og religion i et mangfoldsperspektiv
    • har inngående kunnskap om naturfagets rolle i samfunnet, inkludert sosiovitenskapelige problemstillinger
    • har inngående kunnskap om syrer og baser og kan knytte dette til progresjon i undervisning av temaet
    • har kunnskap om relativitetsteoriene og universets utvikling og kan knytte dette til naturvitenskapelig arbeids- og tenkemåter
    • har inngående kunnskap om fysikkdidaktikk med relevans for skolens naturfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan formulere og analysere naturfagdidaktiske problemstillinger basert på kunnskap om naturfagdidaktisk forskning og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap innen naturvitenskap og naturfagdidaktikk
    • kan anvende naturfaglig kunnskap og reflektere over naturfagets rolle i fagovergripende temaer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere, evaluere og revidere læringsressurser til skolens naturfag
    • kan bruke naturfagdidaktisk kunnskap til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i naturfag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen
  • Content

    Naturfagdidaktikk

    Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens historie og metoder som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets egenart. Et overordnet mål er å gi studentene inngående forståelse av hvordan naturfag kan bidra inn i de fagovergripende temaene bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap. De fagdidaktiske temaene utdypes gjennom relevante faglige eksempler.

    • Vitenskapshistorie og naturvitenskapens egenart
    • Kunnskapssyn og verdensbilder
    • Argumentasjon og kritisk tenkning
    • Utvalgte temaer innen fysikkdidaktikk
    • Aktuelle tema fra naturfagdidaktisk forskning

    Faglige temaer

    Som en integrert del av fagdidaktiske temaer vil studenten få utdypende kunnskap om sentrale og naturvitenskapelige kunnskapsområder med hovedfokus på:

    • Syrer og baser
    • Relativitetsteorier og universets utvikling
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Gruppevis muntlig presentasjon (10-20 minutter) av naturfagdidaktisk artikkel.
    • Oppdatert prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer (1800 ord +/- 10%). Prosjektskissen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
    • Oppgave med gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema etter nærmere retningslinjer (2000 ord +/- 10 %). Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.

    Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfag og naturfagdidaktikk 3

    Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer.

    • Være til stede ved medstudenters artikkelpresentasjon (krav om minst 50% deltakelse)
    • Forberedelse av og deltakelse på debattbasert undervisningsopplegg
    • Deltakelse på dag 1 av Naturfagskonferansen
  • Assessment

    Fem dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2500 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

    ;

    Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet.

  • Examiners

    Se fagplanen.