EPN-V2

MGNA4200 Science Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

    ;

    Naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med;å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen.;De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg;vil de;erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.;

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget;
    • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for variert;naturfagundervisning med bruk av ulike representasjoner
    • har inngående kunnskap om praktisk arbeid i naturfag
    • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
    • har utdypet kunnskap om yrkesretting [trinn 5-10]

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
    • kan tilrettelegge for bruk av estetiske læringsprosesser i naturfagundervisningen
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
    • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
    • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Content

    Studenten vil få utdypende kunnskap om;sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

    • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
    • Muligheter i det utvidede klasserommet
    • HMS;
    • Systemtenkning i naturfag
    • Programmering i naturfag
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Undersøke;HMS-situasjonen på en skole med kartlegging av kjemikalier, naturfagutstyr og sikkerhetsrutiner. Muntlig presentasjon og diskusjon av funn i grupper;(20 minutter).
    • Lage en "omvendt undervisning"-sekvens i praksisgrupper med påfølgende oppfølgingsarbeid i klasserommet. Opplegget;gjennomføres med elever i praksisperioden og erfaringene presenteres muntlig i refleksjonsseminar (10 minutter).
    • Ekskursjon i Oslo-området med vekt på temaet "andre læringsarenaer".;(Omfang: 1 dag).
    • Levere et;individuelt;prosjektnotat;for masteroppgaven med problemstilling og forslag til metode med omfang ca. 800 ord.;
  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen i ca.;30 minutter.;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen;hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern;og ekstern sensor.