EPN-V2

MGMU5100 Music and Music Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Musikk og musikkdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.

Dette emnet gir studentene innsikt i musikkpedagogisk grunnlagstenkning og filosofiske perspektiver på musikkundervisning. Emnet gir studentene dessuten en oversikt over vitenskapsteori, tenkemåter og metoder som er relevante for de ulike musikkvitenskapelige delområdene som musikkpedagogikken/musikkdidaktikken er en del av.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Content

None.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %).

Studentene skal gjennom prosjektskisse og gjennomgang av forskningslitteratur vise innsikt i det kunnskapsområdet de skal arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Studenten kan ha med seg egne notater.

Grading scale

Det benyttes bestått/Ikke bestått.

Examiners

The course covers different traditions and theoretical bases for knowledge production in qualitative social science research methodology, the relationship between research questions and research designs, analytical perspectives, quality requirements relating to qualitative studies, and research ethics issues.

It also includes practising how to develop a researchable research question, produce and process empirical material, and analyse and disseminate the results of a qualitative study.

Language of instruction is Norwegian.