Programplaner og emneplaner - Student
MGMU5100 Music and Music Education 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk og musikkdidaktikk 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.
Dette emnet gir studentene innsikt i musikkpedagogisk grunnlagstenkning og filosofiske perspektiver på musikkundervisning. Emnet gir studentene dessuten en oversikt over vitenskapsteori, tenkemåter og metoder som er relevante for de ulike musikkvitenskapelige delområdene som musikkpedagogikken/musikkdidaktikken er en del av.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og fagets didaktikk
- har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Content
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- obligatorisk fremmøte til undervisning knyttet til utvidet rekvireringsrett til helsesykepleiere for prevensjonsmidler
- skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i grupper på maks 5 studenter, med muntlig presentasjon av oppgaven
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %).
Studentene skal gjennom prosjektskisse og gjennomgang av forskningslitteratur vise innsikt i det kunnskapsområdet de skal arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Studenten kan ha med seg egne notater.
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer
- kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling og helse
- kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
- kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
- kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
- kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
- kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
- kan gjøre rede for veiledning av, rekvirering og administrering av prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
- kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
- kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger i barn og unges miljø
- kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
- kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
Generell kompetanse
- kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
- kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere
- kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
- kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
- kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
Examiners
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.