EPN-V2

MGMU5100 Music and Music Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Musikk og musikkdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.

Dette emnet gir studentene innsikt i musikkpedagogisk grunnlagstenkning og filosofiske perspektiver på musikkundervisning. Emnet gir studentene dessuten en oversikt over vitenskapsteori, tenkemåter og metoder som er relevante for de ulike musikkvitenskapelige delområdene som musikkpedagogikken/musikkdidaktikken er en del av.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Content

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • obligatorisk fremmøte til undervisning knyttet til utvidet rekvireringsrett til helsesykepleiere for prevensjonsmidler
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i grupper på maks 5 studenter, med muntlig presentasjon av oppgaven

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %).

Studentene skal gjennom prosjektskisse og gjennomgang av forskningslitteratur vise innsikt i det kunnskapsområdet de skal arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Studenten kan ha med seg egne notater.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
  • kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling og helse  
  • kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
  • kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
  • kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
  • kan gjøre rede for veiledning av, rekvirering og administrering av prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere  
  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger i barn og unges miljø
  • kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere

Generell kompetanse

  • kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom  
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
  • kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere

Examiners

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.