EPN-V2

MGMU4200 Music and Music Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Musikk og musikkdidaktikk 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.

    Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
    • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
  • Content

    Ved siden av undervisningen i musikkdidaktikk, som er gjennomgående i alle tre emner, får studentene i dette semesteret også et fordypningskurs i musikkteknologi med arrangering og komponering, samt undervisning og veiledning i forbindelse med skolekonsertprosjektet. Studenter på programmet masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap skal i dette semesteret også levere skisse til masteroppgaven.

  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Planlegging og gjennomføring av skolekonsert (med publikumsdeltakelse) i grupper. Konsertens innhold skal speile emnets fire temaområder og begrunnes gjennom pensumlitteraturen i et notat på 400-800 ord. Tidsramme for konserten: 35 minutter.
    • Individuelt komponere et stykke musikk ved hjelp av digitale verktøy. Varighet 3-5 minutter. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.

    Merknad:

    For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem arbeidsdager, omfang 3000 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.