Programplaner og emneplaner - Student
MGMU4200 Music and Music Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk og musikkdidaktikk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.
Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Content
3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
Obligatorisk undervisning
Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i 3.3.
3.4 Fordypningsverksted
Obligatorisk undervisning
Det er obligatorisk undervisning i fordypningsverkstedene.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i 3.4.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
I 3.3 fortsetter studentene å tilegne seg bredere kunnskaper om vurderinger som må gjøres når barn ikke kan bo hjemme og må flytte, i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Bredere kunnskap om fosterhjemsarbeid blir også tilstrebet. Likedan skal studentene tilegne seg kunnskap om ettervern, ungdoms overgang til voksentilværelsen, og annen nødvendig kunnskap når det gjelder oppfølging av barn enten de er i fosterhjem eller i institusjon.
3.4 Fordypningsverksted
I 3.4 gis studentene muligheter til å fordype seg i aktuelle områder som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene får muligheter til å velge mellom ulike relevant temaer. Verkstedenes innhold vil blir nærmere beskrevet i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.
Assessment
ingen info
Grading scale
3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg:
- grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
- mer inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på kort og lang sikt
- kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
- god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
- kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
- kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
- kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
- kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning
- bidra til å håndtere konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep
- vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
- drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
- forstå skillet mellom faktum og juss, og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon
- kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger og kunne følge opp disse valg og beslutninger
3.4 Fordypningsverksted
Kunnskaper
Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om:
- sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fordypningsemne
- ulike kunnskapsteoretiske posisjoner innenfor fordypningsemnet
- sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fordypningsemnet
Ferdigheter
Ved avsluttet verksted kan studenten:
- finne frem litteratur og forskning innen fordypningsemnet
- reflektere analytisk over eget fordypningsemne og trekke inn kunnskapsteori
- formidle sentralt innhold i fordypningsemnet til andre
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kjenne til nytenkning innenfor fordypningsemne
- ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fordypningsemnet
- ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsemnet og ha evne til å reflektere over disse
Examiners
3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
3.3 består av forelesninger og andre undervisningsformer ved behov.
3.4 Fordypningsverksted
Verkstedene legges opp som arbeidsseminar og bygger på verkstedpedagogikk. Det innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og sammen i mindre grupper, for å legge frem og formidle kunnskap for hverandre. Lærernes rolle blir å tilrettelegge, inspirere og veilede studentene i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.