EPN-V2

MGMO5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Description of integrated courses

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i valgt pedagogisk fordypning;;;
    • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde med klar relevans for lærerarbeid i grunnskolen;
    • har inngående kunnskap om relevant nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid;
    • har inngående kunnskap om teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning;
    • kan;identifisere, undersøke og;analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie, og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid;
    • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan;identifisere,;analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i et konkret forsknings- og utviklingsprosjekt;
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen;
  • Content

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Teaching and learning methods

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

    Emne 2 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om språk og språkbruk i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk. Sentrale temaer er elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglig og didaktisk forståelse og fortolkning av språk og språkbruk.

  • Course requirements

    Se fagplanen.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • utvidet kunnskap om norskfaget og norskfagets ulike tekster i historisk perspektiv, inkludert læreplankunnskap
    • inngående kunnskap om forholdet mellom barns og unges lese- og skriveutvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i ulike medier
    • utvidet kunnskap om nyere forskning om skrivingens form og funksjon i ulike tekstkulturer, både i og utenfor skolen
    • inngående kunnskap om hvordan skriveopplæringen kan tilpasses elevenes forutsetninger og behov
    • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
    • inngående kunnskap om begynneropplæring i lesing og skriving (for trinn 1-7) / lesing og skriving på ungdomstrinnet (for trinn 5-10)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og gjennomføre undervisning basert på didaktisk refleksjon i norskfaget
    • tilrettelegge for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv
    • reflektere faglig over problemstillinger innen norsk og norskdidaktikk på en forskningsmessig måte
    • redegjøre skriftlig og muntlig på en kompetent norskfaglig måte
    • anvende prinsipper for vurdering i norskfaget på avansert nivå
    • vurdere digitale læringsressurser kritisk og bruke disse på måter som bidrar til å utvikle norskfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor norsk og norskdidaktikk i grunnopplæringen
    • formidle forskningsbasert kunnskap i norsk og norskdidaktikk skriftlig og muntlig på en reflektert og faglig forsvarlig måte
    • bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Permitted exam materials and equipment

    Se fagplanen.

  • Grading scale

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.;;
    • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.;

    Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

    Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

  • Examiners

    Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.