EPN-V2

MGKP5100 Physical Education Subject Pedagogy 3 Course description

Course name in Norwegian
Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • metoder for idéarbeid
  • metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
  • metoder for redigering av et stort bildemateriale
  • presentasjon av reportasje i dokumentarformatet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer
  • arbeide metodisk med bilder og tekst (eller andre verbalkilder) på langvarige selvstendige prosjekter
  • redigere et stort materiale med bilder og mange verbalkilder
  • presentere store reportasjer i et relevant format
  • reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten har utviklet

  • selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
  • evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
  • evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan man kan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk til å lokalisere problemområder for utforskning
  • kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere forskningsspørsmål som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving
  • kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving i skolen

Content

MGKP5100 skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.

Teaching and learning methods

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Pitch - muntlig presentasjon av prosjektet i essens på tre minutter. Pitchen leveres også skriftlig.
  • Prosjektbeskrivelse med budsjett, 3-5 sider
  • Minimum 3 uker feltarbeid
  • Deltakelse i felles samlinger i forarbeid- og redigeringsfasen.
  • Deltakelse i redigering av eget og en medstudents prosjekt etter anvisning fra faglærer.
  • Et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer

Course requirements

Alle arbeidskravene må være godkjente før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen. Til eksamen leverer studenten en mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.

  • Prosjektbeskrivelse med budsjett, 3-5 sider
  • En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fotobok.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minimum 25 prosent av besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.