Programplaner og emneplaner - Student
MGKP4201 Physical Education Subject Pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 vil gi studentene inngående kunnskap om teoretiske perspektiver
på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring, inkludering
og mangfold.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell
kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Content
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- god kunnskap om praksisstedet, arbeidsmåter, organisasjon og hvilket mandat som styrer virksomheten
- kunnskap om likheter og forskjeller i utøvelse og organisering av barnevernsarbeid i Norge og det landet der studenten har praksis
- bred kunnskap om hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- god kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- beherske bruk av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling og kommunikasjon med barn og unge
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre og begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- være i stand til å forberede og lede møter
- dokumentere egen læringsprosess og reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan/har:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- innsikt i hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
Teaching and learning methods
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og
veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
For studenter på masterprogram grunnskolelærerutdanning gjelder også følgende arbeidskrav:
- Studenten skal levere et refleksjonsnotat knyttet til praksis. Innholdet for refleksjonsnotat blir avgjort i samråd mellom studenter og emneansvarlig og kan ta opp tematikker fra begge emnene i kroppsøvingsdidaktikk på 4. studieår.
For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap gjelder også følgende arbeidskrav:
- Studentene skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem
perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tilgjengelig.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Dette emnet gjelder for studenter som har et utenlandsopphold med praksis og studier, hvor OsloMet utsteder studiepoeng for praksiseksamen. Dette emnet tas sammen med et emne på 10sp og til sammen erstatter disse to emnene BVUH3100 Yrkespraksis i barnevernspedagogens yrkesfelt (25sp).
Emnet omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevern og forebyggende og inngripendearbeid i det landet de har et opphold. Å møte etablerte yrkesutøvere og klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innledning.