EPN-V2

MGKP4101 Physical Education Subject Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Variant A

Se aktuell emneplan.

Variant B

Se aktuell emneplan.

Variant C

Gradert skala A - F.

Variant D

Gradert skala A - F.

Variant E

Gradert skala A - F.

Introduction

Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på

kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og

internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer

på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i

faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og innen kroppsøvingsdidaktikk
  • har forskningsbasert kunnskap om utvalgte pedagogiske modeller for undervisning i kroppsøving
  • har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering i kroppsøving og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring
  • kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse

Content

Variant A

Se aktuell emneplan

Variant B

Se aktuell emneplan.

Variant C

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.

Variant D

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.

Variant E

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.

Teaching and learning methods

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og

veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
  • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter.

Assessment

Variant A

Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.

Variant B

Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.

;

Variant C

Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.

Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

;

Variant D

Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av instituttleder.

Veileder

Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.

;

Variant E

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av instituttleder og studentene får oppnevnt en veileder.

Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.

Veileder

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.

Permitted exam materials and equipment

Variant A

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn og studiested. Vedlagt skjemaet skal det leveres inn emneplan med pensumliste. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

Variant B

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

Variant C

Skjema for godkjenning av variant

Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert. ;Emneplanen skal være godkjent før studenten kan levere skriftlig særoppgave til eksaminasjon. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

;

Variant D

Skjema for godkjenning av variant

For endelig vurdering skal det leveres en sluttrapport. Disposisjon for sluttrapporten skal godkjennes av instituttleder senest en måned før eksamensinnlevering. Disposisjonen bør være på mellom 1 og 2 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering av disposisjonen Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal leveres inn for godkjenning av instituttleder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

Variant E

Skjema for godkjenning av variant

Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. ;Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.

Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.

Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.

Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.

Grading scale

Variant A

Etter at eksamen i emnet er bestått ved den aktuelle institusjon, må sluttdokumentasjon/karakterutskrift forelegges fakultetsadministrasjonen slik at emnet kan innpasses i den enkeltes bachelorgrad.

Variant B

Studenten tar eksamen i emnet jfr. emneplan.

Variant C

En skriftlig semesteroppgave. Semesteroppgaven kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfang: ca. 15-20 sider ved individuell besvarelse, ca. 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Variant D

Individuell semesteroppgave i form av en sluttrapport. Veileders kommentar og helhetsvurdering skal være vedlagt. Rapporten kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfanget av rapporten skal være 15-20 sider ved individuell besvarelse, eller 20-40 sider hvis flere skriver sammen.;Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Variant E

Avsluttende vurdering består av to deler.

Eksamensdel 1: Gruppens medieproduksjon med relevante arbeidsdokumenter. Omfanget av medieproduksjonen avtales i samråd med veileder.

Eksamensdel 2: Individuell produksjonsrapport på 5-10 sider.;Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Studenten skal i produksjonsrapporten kunne analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av pensum. Studenten skal i den individuelle produksjonsrapporten legge vekt på sine arbeidsområder i produksjonen. Rapporten vil danne grunnlag for individuell justering av karakteren gitt i eksamensdel 1. Karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned.

Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter. Om sensur på de to delene faller på ulike tidspunkt gjelder klagefristen fra det tidspunktet den siste senuren ble publisert.

Examiners

Variant A og B:;Se den aktuelle emneplan.

Variant; C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.