EPN-V2

MGEN5100 English and English Subject Pedagogy 3 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk og engelskdidaktikk 3
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
    • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
    • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
    • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

    Generell kompetanse

    • Studenten
    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Content

    Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

  • Teaching and learning methods

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har;fordypet;kunnskap om språklig variasjon,;flerspråklighet;og språkendring;blant tegnspråklige;
    • har kunnskap om språkideologi;og;tegnspråkenes plass i;språklig mangfoldige samfunn;;
    • har kunnskap om;utvikling;og betydning;av;internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer;
    • har;fordypet;kunnskap om;nyere tilnærminger til døves livserfaringer;og historie (døvestudier)
    • har;fordypet;kunnskap om;hvordan teknologisk utvikling på ulike felt;har påvirket;døves samfunnsdeltakelse;
    • har;fordypet;kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn;
    • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn;

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i;et;mangfoldsperspektiv;
    • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve;
    • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet;
    • kjenner til;og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder;internasjonal tegnkommunikasjon,;taktilt tegnspråk;og haptisk;kommunikasjon
    • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan;redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve;
    • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom;mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige;;
    • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og;språklig mangfold;
    • kan;redegjøre for;sammenhengen;mellom;lærerens;språkbevissthet;og;tegnspråkets plass i den flerspråklige;skolen;
  • Assessment

    Se fagplanen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

    Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

  • Grading scale

    Eksamensform

    Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Examiners

    Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.