EPN-V2

MGEN5100 English and English Subject Pedagogy 3 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk og engelskdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Required preliminary courses

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

  • Studenten
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Content

Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har;fordypet;kunnskap om språklig variasjon,;flerspråklighet;og språkendring;blant tegnspråklige;
  • har kunnskap om språkideologi;og;tegnspråkenes plass i;språklig mangfoldige samfunn;;
  • har kunnskap om;utvikling;og betydning;av;internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer;
  • har;fordypet;kunnskap om;nyere tilnærminger til døves livserfaringer;og historie (døvestudier)
  • har;fordypet;kunnskap om;hvordan teknologisk utvikling på ulike felt;har påvirket;døves samfunnsdeltakelse;
  • har;fordypet;kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn;
  • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn;

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i;et;mangfoldsperspektiv;
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve;
  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet;
  • kjenner til;og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder;internasjonal tegnkommunikasjon,;taktilt tegnspråk;og haptisk;kommunikasjon
  • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan;redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve;
  • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom;mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige;;
  • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og;språklig mangfold;
  • kan;redegjøre for;sammenhengen;mellom;lærerens;språkbevissthet;og;tegnspråkets plass i den flerspråklige;skolen;

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

Grading scale

Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.