Programplaner og emneplaner - Student
MGEN4100 English and English Subject Pedagogy I Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk og engelskdidaktikk 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has knowledge of:
- Workflow of digital manufacturing.
- Fundamentals of CNC milling.
- Basic design of a simple part in Inventor CAD program
- Basics of setting up Fusion 360 CAM program.
- The CNC machine settings.
Skills
On successful completion of this course the student has the ability to:
- Use basic lab software (Inventor, Fusion 360) and equipment (CNC milling machine; Roland MDX-40A) used in the course.
- Create a simple design in Inventor CAD.
- Generate a simple CNC program using Fusion 360 CAM.
- Create tool paths to cut simple geometry in wood.
- Set up programed Zero Point on the Specimen.
General competences
On successful completion of this course the student:
- Can handle simple operations in the CNC machine.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
- har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Content
The course will have hands-on practice work in the makerspace and lectures.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Framlegg i grupper (2-3 studenter) av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Produksjon av en sammensatt tekst til undervisningsformål som knyttes til et tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Veiledende omfang avhengig av modalitet på den sammensatte teksten er 1000 ord (f.eks. narrativ tekst), 8 sider (f.eks. bildebok) eller 3 minutter (f.eks. video) +/- 10%. I tillegg skal det leveres et notat på ca. 300 ord som drøfter utformningen av teksten i lys av pensum. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.
Assessment
Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen, men med en varighet på 20 min
Permitted exam materials and equipment
Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
A micro course offered at Makerspace for students from all areas interested in learning basics of CNC milling. This course is an introduction to the machining basics and the practical use of the CNC milling machine.
Milling is a subtraction method for removal of material, and CNC milling (Computer Numerical Control milling) means that the milling machine is moved and monitored by numerical control, rather than by hand. CNC milling is widely used in the automated manufacturing industry because of it’s ability to cut a wide range of materials and produce custom-designed parts much faster that conventional machining. In this course you will become familiar with the fundamentals of the milling process executed i our Roland MDX-40A universal milling machine.
CNC machines today control tool motion in 3 axis, but the capability to control the tool in 5 axis is also available. In this course, besides using CAM and CAD softwares, students will be exposed to 3 axis CNC machine (Roland MDX-40A).