EPN-V2

MGEN4100 English and English Subject Pedagogy I Course description

Course name in Norwegian
Engelsk og engelskdidaktikk 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Description of integrated courses

Alle hjelpemidler tillatt.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Content

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Teaching and learning methods

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

  • Framlegg av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten, individuelt eller i par. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
  • Produksjon av en sammensatt tekst over et selvvalgt tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 1100 ord +/- 10 % eller 10 minutter for en sammensatt tekst. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om relevant naturfagdidaktisk forskning og naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag
  • har inngående kunnskap om naturvitenskapens egenart og tenkemåter
  • har kunnskap om tverrfaglige tilnærminger til naturfag som inkluderer vitenskapshistorie og naturvitenskapenes forhold til kultur og religion i et mangfoldsperspektiv
  • har inngående kunnskap om naturfagets rolle i samfunnet, inkludert sosiovitenskapelige problemstillinger
  • har inngående kunnskap om ulike grener av naturfagdidaktikken med relevans for skolens naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan formulere og analysere naturfagdidaktiske problemstillinger basert på kunnskap om naturfagdidaktisk forskning og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap innen naturvitenskap og naturfagdidaktikk
  • kan anvende naturfaglig kunnskap og reflektere over naturfagets rolle i fagovergripende temaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere, evaluere og revidere læringsressurser til skolens naturfag
  • kan bruke naturfagdidaktisk kunnskap til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppevis muntlig presentasjon (10-20 minutter) av naturfagdidaktisk artikkel.;
  • Prosjektskisse for masteroppgaven etter nærmere retningslinjer (1800 ord +/- 10%).;Prosjektskissen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
  • Oppgave med gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema etter nærmere retningslinjer (1600 ord +/- 10 %).;Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.

;

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfag og naturfagdidaktikk 3

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer.

  • Være til stede ved medstudenters artikkelpresentasjon (krav om minst 50% deltakelse)
  • Deltakelse på dag 1 av Naturfagskonferansen

Examiners

Fem dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2500 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.