Programplaner og emneplaner - Student
MGDE6200 The Teaching of German as a Foreign Language in Norwegian Secondary Education Course description
- Course name in Norwegian
- The Teaching of German as a Foreign Language in Norwegian Secondary Education
- Study programme
-
German 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
See the admission requirements for the programme.
Learning outcomes
After completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student
- has extensive knowledge of the sound system and intonation of German, the language’s grammatical structure and possesses insight into cultural conventions on the use of the German language
- has knowledge of language pedagogy and modern subject didactics and knows to adapt them to the target group
- is familiar with research and development work relevant to the subject of Foreign Languages for years 5‒10
Skills
The student
- is capable of facilitating different work methods that promote exploration, curiosity and creativity in German language learning and in an interdisciplinary perspective
- is capable of carrying out teaching that promotes the pupils’ digital competence
- possesses analytical skills with respect to self-assessment and self-improvement
- will be able to identify and evaluate intercultural challenges, and will be capable of teaching necessary strategies to overcome and reflect such challenges
General competence
The candidate
- is capable of reflecting on his/her own teaching practice and interaction with other professionals
- is capable of facilitating varied and adapted educational activities that motivate the pupils’ interest in further language learning and that create good conditions for in-depth learning
- is capable of integrating the basic skills in the subject
Content
Hjemmeeksamen i grupper på 3-5 studenter, over 2 uker. Omfang: inntil 3000 ord
Teaching and learning methods
- Bestått emne SKOMP1000.
-
Godkjent arbeidskrav fra emne SKOMP1100:
- Simulering i legemiddelhåndtering.
- Flervalgsoppgave, regneoppgaver (100 % riktig).
Course requirements
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is to develop the students’ practical competence in individually-adapted psychomotor physiotherapy. The students’ treatment skills are the main focus of the course, where it is important that the physical and verbal ways in which they approach the patient complement each other. The current clinical picture shows an increasing proportion of patients with chronic and complex conditions. The course has a focus on patient-oriented treatment and what treatment and improvement can mean to this group of patients. Students will also look at the body-mind dualism. The physiotherapist’s role in mental health work is highlighted through observation training.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- drøfte den kardiologiske sykepleierens funksjon og ansvar ved behandling og helsehjelp til pasienter med hjerte-kar sykdom
- drøfte konsekvenser av reaksjoner og opplevelser på akutt og kronisk hjertesykdom
- analysere kardiologiske problemstillinger knyttet til underernæring og overvekt
- analysere helserisiko og forebyggende livsstilsendring i oppfølging og overvåkning av pasienten med kardiologisk sykdom
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre og vurdere resultater av undersøkelser under observasjon, i diagnostikk og behandling av kardiologisk sykdom, herunder pulsoksymetri, blodgass, blodtrykk, EKG og ekkokardiografi mm.
- gjennomføre sentrale prosedyrer ved overvåkning, behandling og oppfølging av pasienten med kardiologisk sykdom
- vurdere risiko for underernæring, vektendringer og kartlegge ernæringstilstand hos den pasienten med kardiologisk sykdom
- overvåke hjertets elektriske aktivitet
- vurdere pasientens ressurser og helsekompetanse for bedre livskvalitet og mestring
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere tverrfaglige faglige problemstillinger i behandling og oppfølging av pasienter med hjertesykdom
- anvende kunnskap og ferdigheter om livskvalitet og mestring for å ivareta pasienter med kardiologiske sykdommer (personsentrert sykepleie)
- analysere etiske og faglige problemstillinger i tverrfaglige team i et livsløpsperspektiv
- arbeide tverrfaglig for å møte pasientens behov
Grading scale
Ressursforelesning, seminar, simulering og ferdighetstrening, nettbaserte arbeidsformer, observasjonspraksis, selvstudier og gruppearbeid. Emnet vil være samlingsbasert på campus og bestå av tre samlinger à 1 uke, med noen ukers mellomrom. Det vil videre settes opp- to tre dager for simulering og for praktisk test, og en uke til observasjonspraksis.
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Digital flervalgstest, med minimum 60% riktig svar
- Praktisk test
- Observasjonspraksis (til sammen 5 dager) med observasjonsskjema (praksissted godkjennes av universitetet i forkant)
- Individuelt refleksjonsnotat over observasjonspraksis, inntil 500 ord