Programplaner og emneplaner - Student
MGDE6100 German Language Structure and Acquisition Course description
- Course name in Norwegian
- German Language Structure and Acquisition
- Study programme
-
German 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
See the admission requirement for the programme.
Learning outcomes
After completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student
- is familiar with the sound system and intonation of German, the language’s grammatical structure and possesses insight into cultural conventions on the use of the German language
- has knowledge of daily life, traditions, customs, values and cultural expressions in German speaking countries and in Norway (contrastive view on cultural practices across disciplines and situations)
- has knowledge of language learning and acquisition theories and can relate them to children and young adults’ language learning from a multicultural perspective
- has knowledge of the curriculum, the Common European Framework of Reference for Languages, the European Language Portfolio ages 6-12 and 13-18, as well as the European Language Portfolio for language teacher students
Skills
The student
- possesses appropriate oral and written communication skills in German across a variety of topics, situations, and media (including social situations, literature, movies, pop culture)
- is capable of understanding oral and written authentic texts German in different genres and media
- is able to plan and carry out German language lessons, and knows to assess the German language
- is capable of assessing the use of authentic texts and other learning resources in teaching
- is capable of using assessments to guide pupils in their German language skills development
General competence
The candidate
- possesses transcultural awareness and its impact on interaction in the foreign language classroom
- possesses a variety of pedagogical approaches and assessment strategies
- will be able to enhance the pupils’ language proficiency by creating appropriate opportunities to practice the language
Content
Alle hjelpemidler er tillatt.
Teaching and learning methods
German Language Structure and Acquisition is a blended learning course with digital learning combined with one period of campus training in Oslo and one at Pädagogische Hochschule Freiburg, Germany.There is an initial face-to-face session in Oslo and a week of training in Germany. Between the face-to-face sessions, there will be online training, with self-paced weekly modules accompanied by regular virtual meetings with teachers and other group members.
There will be weekly virtual sessions in language learning as well as sessions in linguistics and didactics for the German language sessions, we will be working with a virtual learning management system and a textbook designed for blended learning. Some parts of the sessions will be based on the platform Dhoch3 (DAAD).
There will be weekly exercises to be completed online as well as the possibility to interact with other group members and teachers on the platform.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har brei kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og utvikling
for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har innsikt i sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser ved læring av grunnleggende ferdigheter og ved utvikling av emosjonell og sosial kompetanse
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisning i skolen
- kan gjøre greie for sentrale problemstillinger innenfor det spesialpedagogisk feltet
- kan identifisere faktorer som kan utløse og/eller opprettholde læringshindre for læring av grunnleggende ferdigheter og utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- viser evne og vilje til faglig samarbeid
- kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
Generell kompetanse
Studenten
- har brei innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø basert på pedagogiske og spesialpedagogisk fagelementer
- kan på faglig grunnlag begrunne valg med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema
- En analyse av skolens tiltak og innsatser før tilmelding til PP-tjenesten for en elev med lavt læringsutbytte. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
- Referat fra en samtale med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/ spesialpedagog) om skolens tiltak for elever med lavt læringsutbytte for å øke læringsutbyttet av den ordinære opplæringen. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres Individuelt
- Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:
- Fellesforelesninger for de tre fordypningene. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
- Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Examiners
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.