EPN-V2

MGDE6100 German Language Structure and Acquisition Course description

Course name in Norwegian
German Language Structure and Acquisition
Study programme
German 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

After completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • is familiar with the sound system and intonation of German, the language’s grammatical structure and possesses insight into cultural conventions on the use of the German language
  • has knowledge of daily life, traditions, customs, values and cultural expressions in German speaking countries and in Norway (contrastive view on cultural practices across disciplines and situations)
  • has knowledge of language learning and acquisition theories and can relate them to children and young adults’ language learning from a multicultural perspective
  • has knowledge of the curriculum, the Common European Framework of Reference for Languages, the European Language Portfolio ages 6–12 and 13–18, as well as the European Language Portfolio for language teacher students

Skills

The student

  • possesses appropriate oral and written communication skills in German across a variety of topics, situations, and media (including social situations, literature, movies, pop culture)
  • is capable of understanding oral and written authentic texts German in different genres and media
  • is able to plan and carry out German language lessons, and knows to assess the German language
  • is capable of assessing the use of authentic texts and other learning resources in teaching
  • is capable of using assessments to guide pupils in their German language skills development

General competence

The candidate

  • possesses transcultural awareness and its impact on interaction in the foreign language classroom
  • possesses a variety of pedagogical approaches and assessment strategies
  • will be able to enhance the pupils’ language proficiency by creating appropriate opportunities to practice the language

Content

  1. German Language and Culture (B1+) and Academic German
  2. German and Norwegian in contrast

    1. Basic Principles of Phonetics and Phonology
    2. Contrastive Analysis between German and Norwegian
  3. Second Language Acquisition

    1. Theories for Second Language Acquisition
    2. Learners’ Second Language Development
    3. Individual and Contextual Factors affecting Language
  4. Assessment and the Common European Framework of Reference (CEFR)

    1. The European Language Portfolio
    2. The Common European Framework of Reference (CEFR)
    3. Assessment of Language

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Course requirements

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell 6-timers eksamen.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
  • har inngående kunnskap om forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk med relevans for vitenskapsområdet musikkdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om musikkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.