EPN-V2

MFAGL5000 Research design Course description

Course name in Norwegian
Prosjektutvikling og forskningsdesign
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektskisse med forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Studentene skal også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
  • kunnskap om teori, prinsipper og begreper som ligger til grunn for forståelsen av migrasjon og etniske relasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
  • dokumentere systematisering og kritisk vurdering av kunnskap
  • analysere og integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring, pasientens erfaring og preferanser og kontekstuelle faktorer
  • kritisk analysere utfordringer og barrierer for implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
  • analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
  • anvende forskningsbasert kunnskap i fysioterapi for eldre personer
  • kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende

Teaching and learning methods

Emnet har en samling som ligger ca. midt i semesteret.

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid.

Course requirements

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.

Arbeidskravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Assessment

Læringsutbyttene.

Individuell hjemmeeksamen, omfang inntil 3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet oppgave.

Permitted exam materials and equipment

(Hjelpemidler er ikke beskrevet)

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.