EPN-V2

MFAGL5000 Research design Course description

Course name in Norwegian
Prosjektutvikling og forskningsdesign
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektskisse med forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Studentene skal også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Required preliminary courses

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
  • kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte

Generell kompetanse

  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Assessment

Individuell muntlig eksamen i formatet konferansebidrag etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter, Studenten holder en muntlig presentasjon på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Deretter følger 10 minutter med spørsmål fra sensor.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert karakterskala fra A til F.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.