Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL5000 Research design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektutvikling og forskningsdesign
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektskisse med forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Studentene skal også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.
Required preliminary courses
Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten:
- har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
- har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om etiske problemstillinger innen fag, undervisning og forskning
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse og besvare en selvvalgt problemstilling
- kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg for eget forskningsdesign, posisjonere eget prosjekt i forhold til aktuell forskning og reflektere over etiske problemstillinger
- kan anvende avansert fagdidaktisk kunnskap som er relevant for et avgrenset tema på en selvstendig og reflektert måte
Generell kompetanse
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
Teaching and learning methods
Undervisningen består av seminar, individuell veiledning, gruppeoppgaver og forelesninger. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltagelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %
Studentene skal gjennom prosjektskisse og gjennomgang av forskningslitteratur vise innsikt i det kunnskapsområdet de skal arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Assessment
Individuell muntlig eksamen i formatet konferansebidrag etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter, Studenten holder en muntlig presentasjon på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Deretter følger 10 minutter med spørsmål fra sensor.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert karakterskala fra A til F.
Examiners
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.