Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL5000 Research design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektutvikling og forskningsdesign
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektskisse med forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Studentene skal også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
- kunnskap om teori, prinsipper og begreper som ligger til grunn for forståelsen av migrasjon og etniske relasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
- dokumentere systematisering og kritisk vurdering av kunnskap
- analysere og integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring, pasientens erfaring og preferanser og kontekstuelle faktorer
- kritisk analysere utfordringer og barrierer for implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
- analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
- anvende forskningsbasert kunnskap i fysioterapi for eldre personer
- kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende
Teaching and learning methods
Emnet har en samling som ligger ca. midt i semesteret.
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid.
Course requirements
Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.
Arbeidskravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Assessment
Læringsutbyttene.
Individuell hjemmeeksamen, omfang inntil 3500 ord.
Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet oppgave.
Permitted exam materials and equipment
(Hjelpemidler er ikke beskrevet)
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
Examiners
Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.