Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4200 Practical aesthetic project Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk estetisk prosjekt
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til
fagdidaktikk og relevans for den skriftlige masteroppgaven. I emnet inngår avgrensning, planlegging,
gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en
selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske
problemstillinger.
Required preliminary courses
- Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
- Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
- Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.
Content
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale,fellesforelesninger.
Course requirements
Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.
Assessment
Muntlig prosjektpresentasjon og utstilling. Dokumentasjon og drøfting av prosess og resultat
gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt ved eksamen
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen