EPN-V2

MFAGL4200 Practical aesthetic project Course description

Course name in Norwegian
Praktisk estetisk prosjekt
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til

fagdidaktikk og relevans for den skriftlige masteroppgaven. I emnet inngår avgrensning, planlegging,

gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en

selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske

problemstillinger.

Required preliminary courses

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale,fellesforelesninger.

Course requirements

Kreativitet, musikkteknologi, populærmusikk og kulturelt mangfold er fire temaområder som i dette emnet behandles både praktisk og teoretisk, både enkeltvis og i lys av hverandre. Mot slutten av semesteret knyttes de fire temaområdene sammen i et praktisk skolekonsertprosjekt.

Assessment

Muntlig prosjektpresentasjon og utstilling. Dokumentasjon og drøfting av prosess og resultat

gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt ved eksamen

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen