EPN-V2

MFAGL4000 Art and Crafts Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og håndverk
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» utgjør den andre modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.

INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», gir studentene økt kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Som i INTER 1100 får studentene trening i å samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om temaer knyttet til barn og unges hverdag.

Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1200 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Studentenes arbeidsbelastning for INTER1200 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Required preliminary courses

Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte

· kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem

· kan gjøre rede for betydningen avutforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

· kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge

· kan kommunisere anerkjennende med foresatte

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte

· har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

• har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk

• har inngående kunnskap om fagdidaktisk forskning og praksis i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv

• har inngående kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for å kunne drøfte og reflektere over fagfeltets utviklingspotensial

• har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan påvirke barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten:

• kan analysere, drøfte og reflektere over læreplaner, praksiser og institusjoner innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger

• kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold

• kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger

• kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

Generell kompetanse

Studenten:

• har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål

• kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon

om sentrale utfordringer

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

• en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2000-3000 ord

• deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

Eksamen kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tilltatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultatet kan påklages.

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 stp med emnet MEST4221.

Emnet er ekvivalent (overlapper 15 stp) med emnet MEST5020.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.